×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سفیران رو به قله

استفاده از خرد جمعی در تصمیم‌گیری‌ها، مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و انجام فعالیت‌ها به‌صورت گروهی، سه مزیت تشکیل شوراهای دانش‌آموزی است و آن‌ها باید به‌درستی فکر و تحلیل کرده و حقوق خود را از همه کارگزاران مطالبه کنند.

سعید ابریشمی راد، شهردار شاهین‌شهر در گردهمایی شوراهای دانش‌آموزی و شهردارن مدارس که با عنوان سفیران رو به قله با محوریت کمیته فرهنگ شهروندی در تالار شیخ بهایی برگزار شد، با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش یک نهاد مهم و تأثیرگذار است که پایه‌ریزی آینده و توسعه مملکت در آن شکل می‌گیرد، گفت: برای داشتن یک مملکت سربلند، سرزمین آباد و آینده‌ای روشن و مطمئن در هر جامعه‌ای نهاد آموزش‌ و پرورش بلاشک مؤثرترین ارگان است.

او افزود: تربیت و آموزش دو رکن سعادت و تکامل بشر است که در شریعت ما نیز به آن‌ها تأکید و توصیه‌شده و مهم است که در نهاد آموزش‌ و پرورش علاوه بر اینکه دانش آموزان علوم پایه را فرامی‌گیرند و ذهن خود را برای مفهومی به نام دانش آماده می‌کنند روح و جسمشان نیز پرورش پیدا کند، چراکه مسؤولیت‌های آینده، حاصل پرورشی است که در این ایام در ذهن و روح و جسم این عزیزان صورت می‌گیرد.

ابریشمی راد با اشاره ای به نامه عباس اقبال آشتیانی به فرزندش در خصوص دانش، بیان کرد: تعریفی که این مرد بزرگ درباره دانش به فرزند خود ارائه کرد این است که «دانش حاصل اثر همه آن چیزی است که شما می‌خوانید و فراموش می‌کنید که روی ذهن شماست.» این مسأله بسیارمهمی است چراکه دانش هرگز محفوظات نیست. درواقع حتی دانش هم به موضوع پرورش تأکید دارد و این یعنی اثرِ یک اتفاق؛ لذا تشکیل شوراهای دانش‌آموزی یک اقدام بسیار مؤثر و مهم در حوزه پرورش است و فکر می‌کنم بیش از مقوله آموزش و حفظیات می‌تواند در تعالی فرد و جامعه مؤثر باشد.

شهردار شاهین‌شهر با ابراز خرسندی از برگزاری جلساتی در آینده با شهرداران مدارس، از آن‌ها درخواست کرد که در جلسات پیش‌رو با وی به این پرسش پاسخ دهند که «اگر من شهردار شهر بودم چه می‌کردم؟»

او سپس به سه هدف مهم تشکیل شوراهای دانش‌آموزی اشاره و اضافه کرد: اولین هدف از تشکیل شوراهای مدارس تأکید به خرد جمعی و فعالیت شورایی است. درواقع اولین مزیت شورا این است که یک فکر را به چندین فکر تبدیل کرده و مبنای تصمیم را از فرد به جمع و از خرد فردی به خرد جمعی تبدیل می‌کند که در این صورت تصمیم‌گیری نیز درست‌تر خواهد بود؛ البته کار ساده‌ای نیست و دشوار است و به بلوغ شخصی و فکری برای شنیدن و پذیرفتن نظرات مخالف نیاز دارد.

ابریشمی راد گفت: در کشورهای متمدن و توسعه‌یافته، تمرین دموکراسی و تمرین خرد جمعی و فعالیت شورایی نتایج مثبتی داشته است؛ البته به زبان ساده است ولی به شما تبریک می‌گویم که تصمیم گرفتید به این عرصه وارد شوید و درواقع بلوغی را در خود دیده و رشد یافته‌اید که در یک جمع حاضرشده و نظر خود را ارائه داده ولی تابع نظر جمع باشید.

او سپس به دومین مزیت تشکیل شوراهای دانش‌آموزی اشاره‌کرده و توضیح داد: دومین مزیت، مسؤولیت‌پذیری اجتماعی است. بسیار عالی است که ما به‌گونه‌ای تربیت شویم که نه‌فقط در قبال خودمان بلکه در قبال دیگران و شهر و جامعه، مسؤولیت‌پذیر باشیم. بخشی نگری، نگاه به خود، پیگیری منافع شخصی و فردی بدون توجه به اینکه چه چیزی برای دیگران، برای شهر و جامعه اهمیت دارد به مملکت ما آسیب زیادی زده است.

شهردار شاهین‌شهر ادامه داد: اگر کسی مسؤولیت‌پذیری اجتماعی را بیاموزد خودخواه و منفعت‌طلب و زیاده‌خواه نیست. اگر امروز مسؤولیت‌پذیری اجتماعی را بیاموزید درک خواهید کرد که مهم‌تر از خودتان و خانه خودتان هم وجود دارد و آن شهر و مدرسه و کشور است.

او درباره مزیت سوم تشکیل شورای دانش‌آموزی نیز چنین توضیح داد: مزیت سوم، فعالیت تیمی است. ما باید با قواعد فعالیت تیمی آشنا شده و به آن احترام بگذاریم. کشورهای مترقی از ما داناتر و کوشاتر نیستند، ما خیلی کار می‌کنیم اما کارِ دست انجام نمی‌دهیم چراکه کار کردن به‌صورت تیمی را بلد نیستیم و اصلاً به ما یاد نداده‌اند؛ بنابراین تشکیل این شوراها این سه مزیت مهم را دارد.

ضرورت داشتن دید روشن‌تر برای رقم زدن آینده‌ای بهتر

بهرام عمویی، رئیس شورای اسلامی شاهین‌شهر نیز در این مراسم گفت: باید نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشید که شورای دانش‌آموزی در مدرسه چه اهدافی را دنبال می‌کند و برای مدارس می‌تواند چه ارمغان‌هایی داشته باشد. ما از این موضوع استقبال می‌کنیم که جلساتی را در شورای اسلامی شهر با حضور تعدادی از اعضای شورای دانش‌آموزشی و به‌منظور تبادل تجربه و استفاده از نقطه نظرات آن‌ها برگزار کنیم.

او ادامه داد: قطعاً شما علاقه‌مندید که در مدرسه خود تحول ایجاد کرده و کارکرد مثبتی را ارائه کنید؛ لازمه این موضوع، داشتن دید روشن‌تر برای رقم زدن آینده‌ای بهتر است. قطعاً خانواده، شهر و کشوری موفق است که همه اعضای آن در سطوح مختلف در رسیدن به موفقیت و قله پیروزی تلاش کنند و هر کس اولاً در جایگاه درست قرار بگیرد و دوم اینکه وقتی مسؤولیتی را پذیرفت تلاش کند تا آن را بشناسد و سپس تمام توان خود را در جهت انجام رسالت و تعهد خود و در جهت بهبود و رشد و تعالی به کار گرفته و به سمت رسیدن به اهداف متعالی گام بردارد. امیدوارم با این نگاه بتوانیم شهرمان و درنهایت استان و کشور خود را به‌ حد اعلای درجه برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شاهین‌شهر تصریح کرد: دانش‌آموزان شاهین‌شهر برای دفاع از کیان اسلامی خود حضور قابل‌توجهی در جبهه‌های حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس داشته و نشان دادند که هم در صحنه علم و هم در صحنه جهاد و شهادت همیشه پیشتاز بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

از ظرفیت قانونی خود در جهت مطالبه گری استفاده کنید

همچنین مهدی قربانی، مدیر آموزش‌وپرورش شاهین‌شهر با بیان اینکه تشکیل شورای دانش‌آموزی نقاط برجسته و مثبتی را به همراه دارد در خصوص نقش و اهمیت و جایگاه این شورا اظهار کرد: اگر ما بخواهیم بین دانش آموزان و عوامل اجرایی و آموزشی در یک مدرسه هم‌افزایی ایجاد کنیم یکی از ظرفیت‌های بسیار تأثیرگذار آن شورای دانش‌آموزی است. تشکیل این شورا به نقش‌آفرینی و مسؤولیت‌پذیری و اجتماعی شدن دانش آموزان بسیار کمک خواهد کرد و ما بخشی از مسؤولیت‌های آموزشی و تربیتی را در اختیار شورای دانش‌آموزی قرار می‌دهیم.

او ادامه داد: ما معتقدیم دانش آموزان با نگاه نافذ خود، نقاط قوت و ضعف ما را در مجموعه مدارس به‌خوبی تشخیص می‌دهند و مدیران مدارس می‌توانند از این نگاه استفاده کنند. دانش آموزان امروز که دارای دید نافذ و بلندی هستند به نکاتی که ما از آن‌ها غفلت می‌کنیم توجه دارند و این موضوع به ما و فرایندهای ما کمک خواهد کرد.

قربانی با بیان اینکه اگر بخواهیم بسیاری از امور را به شکلی تأثیرگذار در مدارس دنبال کنیم بهترین حالت این است که آن‌ها را به‌صورت مشارکتی بادانش آموزان و با استفاده از ظرفیت شورای دانش‌آموزی برگزار کنیم، گفت: دانش آموزان حتی می‌توانند از این ظرفیت قانونی در زمینه بهداشت، نظم، اجرای فرایندهای پرورشی و برگزاری اردوهای مدارس استفاده کنند.

مدیر آموزش‌وپرورش شاهین‌شهر ادامه داد: زمانی که ما در برنامه‌های خود از نقش و حضور دانش آموزان استفاده می‌کنیم قطعاً تأثیرگذارتر و کاراتر خواهد بود، چراکه دانش آموزان را در فرایندهای مربوط به خودشان دخیل کرده‌ایم و این یک ظرفیت بالا است. البته تصمیمات شورای دانش‌آموزی باید در چارچوب مقررات و ضوابط آموزش‌وپرورش و از طریق مدیر مدرسه و عوامل اجرایی مدرسه دنبال شود و قاعدتاً در قالب ضوابط آموزش و پرورش خواهد بود و مسؤولیت پیگیری آن‌ها نیز به عهده مدیر مدرسه است.

وی تأکید کرد: مدرسه‌ای در مسیر تحول گام برخواهدداشت و می‌تواند به‌عنوان مدرسه تحولی شناخته شود که به‌درستی از این ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

قربانی با اشاره به اینکه شورای دانش‌آموزی می‌تواند تسهیل گر باشد، اضافه کرد: من از مدیران همه مدارس می‌خواهم که نقش شورای دانش‌آموزی در مدارس را جدی گرفته و به آن بها دهند چراکه برای ما به‌عنوان یک ثروت و ظرفیت بالا محسوب می‌شود. جوانان و نوجوانان امروز بسیار فرهیخته و اهل علم و اندیشه و نکته‌سنج هستند و می‌توانند به ما کمک بسیاری کنند؛ لذا باید این ظرفیت را قدر دانست.

مدیر آموزش‌ و پرورش شاهین‌شهر خطاب به اعضای شورای دانش‌آموزی مدارس نیز بیان کرد: تقاضا دارم که مطالبه گر بوده و از مدیر مدرسه و عوامل آموزشی و اجرایی مدرسه و از ظرفیت قانونی که در اختیار دارید در جهت مطالبه گری استفاده کنید. جایگاه شما قانونی و به رسمیت شناخته‌شده است. روحیه پرسشگری و مطالبه گری را در مدارس شروع کنید.

او در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم جلسه امروز که توسط شهرداری، شورای اسلامی شهر و سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری شاهین‌شهر با همکاری مدیریت آموزش و پرورش شاهین شهر برگزار شد نقطه عطفی برای حرکت‌های بزرگ توسط شما دانش آموزان عزیز و توانمند و خلاق شاهین‌شهری باشد.

انتهای پیام

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false