×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بهشت زیر قدم های مادر

اگرچه عنوان شهید بر تارک تمامی ارزش ها می درخشد اما دیدن این قله نور نباید ما را از توجه به کسانی که این نورانیت از آنها نشاُت گرفته و بدون آن ها و تاثیر گذاری بی بدیل شان امکان به وجود آمدن چنین نورانیتی وجود نداشت غافل کند. پر واضح است که نوعاً این تربیت در مادرانی عاشورایی است که جان فرزندان جامعه اسلامی را به آبشخور تعالیم علمای مجاهد متوجه می سازد.

حقا که شجاعت شهید از مادر ایثارگری است که تربیت چنین فرزندی را به بهترین نحو انجام داده ، اینان الگوی صبر ، مقاومت و ایستادگی اند که همیشه شایسته تقدیر خواهند بود.

به مناسبت چهلمین روز درگذشت حاجیه خانم محمودی مادر شهیدان سید علیرضا و سید رضا یاسینی به مختصری از زندگی و وصیتنامه این شهیدان اشاره می کنیم.

 

سرلشکر خلبان شهید سیدعلیرضا یاسینی خلبانی که آسمان جنگ را به تسخیر خود در آورد و کابوسی شد برای نیروهای عراقی

 

سید علیرضا یاسینی در سال ۱۳۳۰ در شهرستان آبادان دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۳۴۸ وارد دانشگاه خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز با هواپیمای اف-۳۳ برای تکمیل دوره تکمیلی به کشور آمریکا رفت.

 

او پس از بازگشت به ایران با درجه ستوان دومی در پایگاه ششم شکاری بوشهر مشغول خدمت شد.

شهید یاسینی که همیشه داوطلب پرواز برون مرزی بود در اواخر سال ۶۱ توانسته بود ۷۵ عملیات برون مرزی را با موفقیت کامل به انجام برساند. این تعداد فقط ماموریت های برون مرزی بود وگرنه علیرضا در این مدت تعداد زیادی پرواز جنگی انجام داده بود و به دلیل رشادت و لیاقت هایی که از خود بروز داده بود در بهمن ماه سال ۱۳۶۱ به درجه سرهنگ دومی رسید.

وی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از جمله خلبانانی بود که در عملیات ۱۴۰ فروندی در حمله به خاک عراق نقش مهمی ایفا کرد. او به علت شایستگی‌هایی که از خود نشان‌داده بود در ۱۰ اسفند ۱۳۷۲ به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت این سمت را بر عهده داشت.

شهید یاسینی مهارت خاصی در هدایت هواپیمای اف ۴ داشت. در یکی از ماموریت ها هواپیمای وی در هنگام بازگشت از عملیاتی برون مرزی مورد تعقیب یک فروند میگ ۲۳ عراقی قرار می‌گیرد که در اروندرود مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد شهید سرلشکر یاسینی که به عنوان افسر کابین عقب در این پرواز بود ، با مهارت خاصی هواپیما را درحالی که تقریبا سیستم هیدرولیک خود را از دست داده بود ، در پایگاه ششم به زمین می‌نشاند.

مسؤولیت‌های شهید سیدعلیرضا یاسینی:

این شهید بزرگوار در طول دوران حیات خود به جز این که همواره به عنوان افسر خلبان کابین جلو اف ۴ خدمت می‌کرد ، مسؤولیت‌های فراوانی هم داشت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرمانده عملیات پایگاه سوم شکاری همدان

فرمانده پایگاه های شکاری همدان و چابهار از سال های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵

افسر هماهنگ کننده آموزش خلبانان ایرانی در پاکستان در سال ۱۳۶۴

فرمانده پایگاه ششم شکاری بوشهر در سال ۱۳۶۷

مدیریت جنگ الکترونیک و معاون عملیاتی نهاجا (اواخر سال ۱۳۶۹)

فرمانده منطقه هوایی شیراز در سال ۱۳۷۱

معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی از ۱۳۷۲/۱۰/۱۰ تا زمان شهادت

پروازهای متعدد جنگی او در نیمه دوم سال ۱۳۵۹ و نیمه اول سال ۱۳۶۰، دو سال ارشدیت برایش به ثبت رسانید و درجه نظامی اش از سروانی به سرگردی ارتقاء یافت.

همچنین شهید یاسینی ۷ مورد تشویق در دستور، ۵ مورد ارشدیت جمعی به مدت ۶۰ ماه و اعطاء ۲ مورد نشان درجه ۲ فتح ( از دست مقام معظم رهبری ) در دوران حضور درخشانش در صحنه های سرنوشت ساز جنگ تحمیلی دریافت نمودند.

شهادت:

صبح روز پانزدهم دی ماه سال ۱۳۷۳ در ساعت ۶:۳۰ صبح هواپیمای جت استار حامل فرماندهان ارشد نیروی هوایی ، (شهید منصور ستاری، شهید سیدعلیرضا یاسینی و شهید مصطفی اردستانی) از تهران به سمت کیش پرواز کرد تا فرماندهان در جلسه شورای هماهنگی نیروی هوایی در کیش شرکت کنند.

بعداز ظهر قرار می شود که هواپیما قبل از عزیمت به تهران ، در پایگاه هوایی اصفهان توقفی کوتاه نماید.

بعد از بازدیدی کوتاه از این پایگاه ، هواپیما در ساعت ۸:۳۰ شب آماده پرواز به سمت تهران می شود و پس از دقایقی هواپیما به پرواز درمی‌آید.

ناگهان در ساعت ۸:۴۲ شب از سوی خلبان اعلام می شود که به علت بازشدن پنجره کابین خلبان ، هواپیما مجبور به فرود اضطراری است. لحظاتی بعد هواپیما در حال گردش برای نشستن بر روی باند در ۶۴ کیلومتری جنوب پایگاه اصفهان ، سقوط می کند و چراغ زندگی سید علیرضا یاسینی برای همیشه خاموش می شود و او به درجه رفیع شهادت نائل می آید. از او سه فرزند پسر و یک دختر به یادگار مانده ولی یاد و خاطره دلاوری ها و رشادت هایش ، هیچگاه از ذهن مردم ایران و به خصوص پرسنل نیروی هوایی ارتش ، پاک نخواهد شد.

وی پس از امیر سرتیپ محققی بیشترین ساعت پرواز (۲۷۵۹ ساعت) را با فانتوم داشت .

 

خانواده یاسینی یک شهید دیگر نیز تقدیم انقلاب و اسلام نموده است. شهید سیدرضا یاسینی فرزند دیگر حاجیه خانم محمودی و برادر کوچکتر سیدعلیرضا  نیز در سال ۱۳۶۱ و در سن ۱۷ سالگی در تنگه چزابه به شهادت رسید .

 

شهید یاسینی از نگاه مقام معظم رهبری:

 

مقام معظم رهبری درباره این شهید می فرمایند: شهید یاسینی مردی مومن بود پرتلاش بود صادق بود صمیمی بود

مقام معظم رهبری در مراسم این شهید بزرگوار در وصف او فرمودند: فقدان بزرگی بود؛ نه فقط برای شما برای من هم این طور بود. ولی خب چاره ای نیست باید تحمل کرد. شهید یاسینی مردی مومن بود، پرتلاش بود، صادق بود، صمیمی بود و خود همین‌ها موجب شده بود که به ایشان امیدوار باشم. در این حوادث سخت است که جوهر ما آشکار می‌شود و نیروها و توانایی های درونی ما آشکار می‌شود.

مقام معظم رهبری در جمع خانواده این عزیز نیز فرمودند: من به شهید یاسینی خیلی امیدوار بودم من همین حالا به ایشان (سرتیپ بقایی فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش) می‌گفتم خیلی به این جوان امید داشتم برای آینده، ولی حالا خداوند متعال این جوری مقدر کرده بود، چاره‌ای نیست باید تحمل کرد و این تقدیرات الهی است.

 

 

بخشی از وصیتنامه سرلشکر خلبان شهید سیدعلیرضا یاسینی:

من یک خلبان هستم. سال ها از بیت المال برایم هزینه کرده اند تا به اینجا رسیده ام. حال وظیفه دارم که دِینم را ادا کنم. مگر نه اینکه همواره آرزو کرده ایم که ای کاش در واقعه عاشورا می بودیم و فرزند زهرا(س) را یاری می کردیم؟

اکنون زمان آن فرا رسیده و همگان مکلفیم که برای لحظه ای روح خدا را تنها نگذاریم. بنابراین از من انتظار نداشته باشید که بیش از این در کنارتان باشم.

به یقین اجر شما نیز که به تربیت فرزندان و امور خانه همت می گمارید و زمینه را برای حضور بیشتر ما در صحنه فراهم می کنید نزد خدا محفوظ خواهد بود.

 

شایان ذکر است بزرگراهی در تهران و همچنین پایگاه ششم شکاری بوشهر به نام این شهید والامقام مزین شده است.

حاجیه خانم محمودی مادر شهیدان یاسینی ، پس از تحمل سال ها درد و رنج دوری از فرزندان  شهیدش ، در روز ۱۲ تیر ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست و در قطعه والدین شهدای بهشت معصومه شاهین شهر آرام گرفت.

 

شادی روح شهدا و پدران و مادران بزرگوارشان صلوات

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false