×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
جمهوری اسلامی منظومه‌ای با تفکر روشن است

چهارمین همایش فلسفه سیاسی انقلاب و گام دوم که با حضور مدیران و مسئولان اجرایی و اداری شهرستان و ائمه جمعه و جماعات و مردم ولایتمدار شاهین شهر در تالار شیخ بهایی برگزار شد.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: انقلاب اسلامی نقطه مقابل فلسفه زندگی سکولاریسم غربی و لیبرالیسم بوده و فرهنگ اسلامی را پیش از پیدایش این انقلاب در آغاز و تداوم آن با چالش‌های عملی، تئوریک و نظری بسیاری مواجه ساخته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد نوروزی، در چهارمین همایش فلسفه سیاسی انقلاب و گام دوم با اشاره به محورهای اصلی چهارمین دوره همایش در مورد استقلال و آزادی، اظهار کرد: یکی از شاخص ترین شعارهای بنیادی انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و با توجه به ضرورت کنونی جامعه در چهارمین دوره همایش فلسفه سیاسی و گام دوم آن تبیین استقلال و آزادی از دیدگاه انقلاب اسلامی برای جامعه و خصوصا نسل‌های چهارم و پنجم انقلاب حائز اهمیت است.

وی جمهوری اسلامی را منظومه‌ای با تفکری روشن برشمرد، افزود: انقلاب اسلامی نقطه مقابل فلسفه زندگی سکولاریسم غربی و لیبرالیسم بوده و فرهنگ اسلامی را پیش از پیدایش این انقلاب، در آغاز و تداوم آن با چالش‌های عملی، تئوریک و نظری بسیاری مواجه ساخته است.

این عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) نقطه اتکا نظریه‌ها و تفکرات غیر اسلامی را تمرکز بر ساخت و خواست بشر دانست و خاطرنشان کرد: در نظریات دست ساز بشر امیال و خواست‌های فردی و بشری مورد توجه بوده و بر منع دین از حیات سیاسی و اجتماعی تاکید شده که در همین راستا با تمرکز انقلاب اسلامی بر ورود دین در عرصه‌های عمومی و خصوصی جامعه اقدامات عملی بسیاری توسط دشمنان برای مواجهه با آن تا کنون انجام شده است.

وی با اشاره به برخی حوادث در تاریخ انقلاب اسلامی نظیر رخداد سال‌های ۸۸ و ۱۴۰۱، ادامه داد: گام اول مخالفت و اقدامات عملی در مقابله با جمهوری اسلامی، جنبش های رنگی نظیر اتفاقات سال ۸۸ است که با اتکا بر آگاهی، بینش و بیداری اقشار مختلف جامعه با شکست روبرو شد و در ماه‌های اخیر نیز با بهره‌گیری از شعار «زن، زندگی،آزادی» اصول اولیه و بنیادین انقلاب اسلامی را به چالش کشیده‌اند.

نوروزی با بیان اینکه خاستگاه این شعار جوامع غربی است، تصریح کرد: جوامع غربی در طرح شعارها با واژه گزینی خاص از تبیین مفهومی دقیق آن خودداری کرده و مفهوم خود از آن واژه‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهند.

وی مراد از آزادی را در این شعار، رهایی از دین برشمرد و ادامه داد: دین مبین اسلام حیات مادی و معنوی زن، جایگاه و شأن آن را در درون خود قرار داده و به واسطه آن آزادی و قانونمداری را در پیشینه خود دارد که تسری دین اسلام در جوامع توسط انقلاب اسلامی وجه تمایز و برتری آن در مقابل انقلاب فرانسه است.

این عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه انسان آزاد آفریده شده و آزادی او تکوینی است، ادامه داد: در همه جوامع آزادی حد و مرز داشته و دایره فعالیت آن از جامعه‌ای تا جامعه دیگر متفاوت بوده و در جمهوری اسلامی، آزادی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در چارچوب شریعت، تحقق یافته است.

وی با نگرشی به اغتشاشات اخیر، گفت: در ابتدای هجمه‌ها و اغتشاشات تصور می‌شد بی رهبر و بدون انسجام‌ باشد، اما با تدبر و تامل در اظهارات و دیدگاه و موضع‌گیری‌های سیاسی دیگر جوامع می‌توان رد پای غرب را در آن مشاهده کرد.

نوروزی با بیان اینکه همه انقلاب های جهان با گذشت زمان دچار انحراف از آرمان‌های خود شده‌اند، ادامه داد: انقلاب اسلامی به پشتوانه رهنمودهای ولی فقیه و رهبر فرزانه خود و نیز وفاداری و استواری مردم بر انقلاب از ابتدا تاکنون، ماهیت و اصل وجودی خود را حفظ کرده است.

شریف لک زایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز برگزاری همایش‌های فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم را بسترساز ایجاد همبستگی و اتحاد دغدغه مندان انقلاب برشمرد و ادامه داد: استقلال و آزادی، پیوند منسجم جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند و تحقق هرکدام از آنها تثبیت کننده و مفسر دیگری است؛ در همین راستا بررسی، تبیین و تحلیل ماهیت آن‌ها نیازمند برگزاری همایش‌های متعدد در مورد فلسفه سیاسی انقلاب است.

وی مشارکت در انتخابات چهار دهه انقلاب را یکی از مظاهر آزادی دانست و افزود: انقلاب اسلامی و تداوم آن با اندیشه همراه بوده و وجه بارز آن تامل و تفکر در تفسیر استقلال و آزادی است که می‌توان آن را سطحی از کنش‌های داخلی در عرصه سیاست داخلی، نقش آفرینی و اثرگذاری آن در ابعاد و سطوح مختلف دانست.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false