×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ایران در سوگ بزرگمرد تاریخ

همواره طمأنينه و آرامشى ملكـوتـى داشـت، اینچنین روحـش به ملكـوت اعلى پرواز كرد، با رفتنش گـويـى زلزله اى عظيـم رخ داد. بغضها تـركيـد و سرتاسر ايران و همـه كانـونهايـى كـه در جـهان بـا نام و پيام او آشـنا بـودنـد يــكپارچه گـريستند. تاکنون هيچ قلـم و بيـانـى قـادر نيست ابعاد فاجعه و امواج احساسات غير قابل كنترل مردم در آن روزها را تـوصيف كند.

رئیس شورای اسلامی شاهین شهر در توصیف حادثه غم‌انگیز ۱۴ خرداد ۶۸ می گوید: خبر شدت بیماری امام خمینی (ره) مدت‌ها بر سر زبان بود و هر ایرانی برای شفای او به درگاه حق تقرب و توسل می جست، آن روزها با وجود پایان جنگ تحمیلی ۸ساله در جنوب کشور ماموریت دفاعی داشتیم.

روز ۱۴ خرداد از صبح به طور مداوم در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مارش عزا و تلاوت قرآن پخش می‌شد و خبر از وقوع حادثه‌ای غم انگیر و تلخ می داد، خبر رحلت امام(ره) را پیش از انتشار رسمی از طریق تماس تلفنی با نماینده آن زمان شهرستان حاج آقا پناهنده شنیده بودم.

با وقوع این ضایعه به همه نیروهای مسلح خصوصا در مرزها برای دفع خطر احتمالی دشمنان اعلام آمادگی نظامی کردند و من شرایط حضور در مراسم تشییع پیکر آن بزرگوار را نداشتم.

اما برطبق مستندات واقعه، مردم از سراسر ایران خود را به تهران رساندند، جمعیتی بیش از آنچه در ۱۲بهمن ۵۷ از بنیانگذار کبیر انقلاب استقبال کرد برای بدرقه ایشان گردهم جمع شده بودند، ازدحام جمعیت به قدری بود که هلی کوپتر حامل پیکر امام(ره) بار اول قادر به فرود نبود و پس از تمهیدات بسیار برای بار دوم بر زمین نشست. هیچ چیز نمی توانست اندوه و غم مردم را تسلی دهد، گویی ایران پدر خود را از دست داده بود، پس از برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری با انتخاب یار راستین امام خمینی (ره)، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به عنوان رهبر و جانشین او، برای ادامه دادن راه و هدف والای خمینی کبیر کمی از اندوه مردم التیام یافت.

حجت الاسلام علی بقایی نیز در شرح خاطره آن روز غم انگیز چنین می‌گوید: ده ساله و دانش‌آموز بودم، بعد از اعلام خبر ارتحال جانگداز امام خمینی(ره) در ایام امتحانات و تعطیلی مدارس همچون سایر نهادها و ادارات به خانه بازگشتم، قاب عکسی از امام خمینی زینت بخش دیوار خانه‌مان بود، پدرم کاغذی را برش داد آن را با خودکار مشکی رنگ کرد و بر گوشه تصویر قاب عکس گذاشت و گریست.

دیدن اشک چشم پدرم برای من که آشنایی ام با جهان پیرامون با محدودیت سنی‌ام همراه بود در عین تلخی و سختی بسیارش، پیام آور فقدان بزرگمردی از تاریخ بود.

کل خانواده به همراه پدرم در همه مراسم‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی که از گرما، ازدحام جمعیت، کمبود آب نوشیدنی بی شباهت با قیامت نبود، حضور داشتیم.

از سوی دیگر پدر بزرگم که بنایی حاذق بود برای ساخت حرم و بارگاه امام خمینی(ره) ثبت نام کرد و وظیفه نصب سنگ در مرقد امام را بر عهده گرفت و تا پایان عمر خود از آن به عنوان ذخیره اعمال خود یاد می‌کرد و به آن مفتخر بود.

سید محمدرضا کاظمی طبا فرماندار شاهین‌شهر و میمه نیز حال و احوال ۱۴ خرداد ۶۸ را اینگونه شرح می‌دهد؛ ساعت ۷ صبح حیاتی گوینده خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی فوت امام را اعلام کرد و همه اهل خانه در سوگ و عزای بنیانگذار کبیر انقلاب نشستند.

زمان امتحانات بود و باید در مدرسه حاضر می‌شدیم اما تمام مدت ۲۰ دقیقه‌ای فاصله خانه تا مدرسه را در سوگ پیش‌آمده اشک ریختم، زمانی که مدیر مدرسه در صبحگاه ۷۰۰ نفری دانش‌آموزان خبر تعطیلی مدارس را اعلام کرد تنها زمانی بود که کل مدرسه گریان و عاری از هرگونه خوشحالی بابت تعطیلی مدرسه به خانه بازگشتند.

سیدرسول هاشمیان رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین شهر نیز می گوید: ۱۴ خرداد ۶۸ آماده امتحان زبان برای گرفتن دیپلم بودم که خبر ارتحال امام خمینی(ره) منتشر شد و همه شهر یکپارچه در سوگ و ماتم فرو رفت، با پایان جنگ تحمیلی اشتیاقی بی بدیل به امام(ره) به دلیل سادگی و راه و روش او در دل نسل ما رخنه کرده بود.

شناساندن و تبیین ابعاد شخصیت و سیره عرفانی، سیاسی و فلسفی حضرت امام (ره) برای نوجوانان و جوانان بر عهده همه است. در همین راستا نمایشگاه عکس و کتاب آفتاب تابان در نگارخانه آفتاب نگارستان با تصاویر و کتب منتسب به حضرت امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) تا ۱۵ خرداد پذیرای عموم مردم است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false