×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
خواهرخواندگی شاهین شهر و نیشابور

تمایل برای سرمایه‌گذاری و زندگی در شاهین شهر افزایش یافته است

فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه: اگر بتوانیم فضا را برای عدم کاهش خدمات فراهم کنیم، متقاضیان برای خدمت در شاهین شهر را خواهیم پذیرفت.

محمدرضا کاظمی طبا، فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه در آیین انعقاد پیوند خواهرخواندگی شاهین شهر و نیشابور که سه‌شنبه (۱۶ آبان‌ماه) در تالار شیخ بهایی شاهین شهر و با حضور اعضای مدیریت شهری دو شهر نیشابور و شاهین شهر برگزار شد، با بیان اینکه شاهین شهر، شهری متفاوت است، به نمونه هایی اشاره کرد که شاهین شهر در آن‌ها می‌درخشد.

فرماندار شهرستان گفت: بیش از ۷۰۰ شهید و ۱۶ سردار شهید مایه مباهات شهرستان و شهر شاهین شهر است. شرکت هواپیماسازی ایران در شاهین شهر به عنوان مهد و تولد این سازه در کشور است و تنها منطقه ویژه اقتصادیِ صنایع هوایی کشور در حریم شاهین شهر قرار دارد. شهرک انرژی با ۵ مجموعه شرکت‌های پالایشگاهی از جمله پالایشگاه نفت اصفهان که سوخت ۱۷ استان کشور را تامین می‌کند در حریم شاهین شهر واقع شده است. صنایع شیمیایی که مواد اولیه کلیه صنعت مواد شوینده کشور را تأمین می‌کند در این شهر قرار دارد، همچنین نیروگاه شهید محمد منتظری که ۵۰ درصد از برق استان را تامین می‌کند در این شهر واقع شده، ضمن اینکه مجموعه پالایشگاه نفت سپاهان و نفت جی که بخش عمده قیر کشور یعنی ماده اولیه آسفالت کشور را تامین می‌کند نیز در این شهرستان قرار دارد؛. بنابراین درخشش شاهین شهر در حوزه مواد نفتی مشخص است.

کاظمی طبا افزود: در حوزه صنایع کوچک نیز حدود ۲ هزار شرکت و کارخانه در دو شهرک همجوار شاهین شهر وجود دارد که فقط گروه صنعتی انتخاب ۴۵ درصد لوازم خانگی کشور را تامین می‌کند و امروز فقط در یکی از این شهرک‌ها قریب به ۱۷ هزارنفر اشتغال دارند. نیروی بیمه پرداز شهرستان امروز از ۸۰ هزارنفر فراتر رفته و این رقمی است که گاهی در هیچ استان کشور قابل تحقق نیست.

وی ادامه داد: در حوزه مالیات و ارزش افزوده، شهرستان شاهین شهر و میمه حدود ۳۰ درصد مالیات و ارزش افزوده استان را تامین می‌کند. رتبه اول باسوادی و رتبه اول شهرنشینی استان از آنِ شهرستان شاهین شهر و میمه است که این موضوع، خدمت رسانیِ ما را راحت‌تر و با هزینه کمتر می‌کند، هرچند که از نگاه روستایی، موضوع خالی از سکنه شدن روستاها یک تهدید و آسیب است.

فرماندار شاهین شهر و میمه با بیان اینکه کیفیت خدماتی که نظام جمهوری اسلامی در شاهین شهر دارد باعث شده که تمایل برای سرمایه‌گذاری و زندگی در این شهر افزایش یابد. درواقع هم مدیریت شهری و هم تفکری که پایه گذار شاهین شهر بوده است موفق به خدمت رسانی صحیحی شده که درنتیجه، تمایل به مهاجرت به شاهین شهر وجود دارد و حتی در بعضی برندها و شاخص‌های شاهین شهر نسبت به شهر اصفهان جلوتر است.

وی یادآور شد: البته مشکلاتی به دلیل مهاجرپذیربودن شاهین شهر نیز ایجاد شده؛ ازجمله اینکه تقاضا برای خدمت در این شهر بالا است. به عنوان مثال امروز در حوزه ایثارگران ۳۵۰ متقاضی انتقال به شاهین شهر وجود دارد. در سایر دستگاه‌های حمایتی نیز مانند کمیته امداد و بهزیستی نیز چنین است؛ البته برای اینکه کیفیت خدمات ما به شهروندان شاهین شهر پایین نیاید پذیرش را با مقتضیاتی همراه کرده ایم که اگر بتوانیم فضا را برای عدم کاهش خدمات فراهم کنیم حتماً میهمانان را خواهیم پذیرفت.

 

سعید ابریشمی راد، شهردار شاهین شهر:

شهردار شاهین شهر با بیان اینکه شاهین شهر باید خود را به تاریخ و تمدن ایران پیوند بزند، گفت: شاهین شهر می‌تواند جلوه‌ای از شکوه و تمدن ایران را به نمایش بگذارد، چراکه از اقوام مختلف ایران در این شهر ساکن هستند و پایگاه های بسیار قوی اجتماعی دارند و ازاین‌رو همزیستی و همکاری فرهنگی باشکوهی در این شهر دیده می‌شود

سعید ابریشمی راد، شهردار شاهین شهر در آیین انعقاد پیوند خواهرخواندگی شاهین شهر و نیشابور گفت: امروز پنجاهمین سال تأسیس شاهین شهر است و خوشحالیم در چنین روز فرخنده ای پیوند میمون و مبارکی را بین شهر جدیدالتأسیس شاهین شهر و ابرشهری به وسعت تاریخ و تمدن ایران به نام نیشابور برقرار می‌کنیم. نهایت سلیقه است که یک شهر نوپا و مدرن و صنعتی و مدرن با شهری با پیشنیه تاریخی عظیم پیوند برقرار کند.

وی افزود: ما در عصر ارتباطات به سر می‌بریم و نهایت تلاش خود را برای بهره گیری از بالاترین تکنولوژی‌ها به منظور تسریع در این ارتباطات را به کار می‌بندیم، فارغ از اینکه الفبای ارتباطات، روابط انسانی است و تا مادامی که این ارتباط به درستی شکل نگیرد برترین تکنولوژی‌ها نیز کارآمدی لازم را ندارند، چون هر ابزاری را که در اختیار داشته باشید انسان از آن استفاده می کند و البته انسانِ فکور است که از ابزار درست به درستی استفاده می‌کند؛ لذا خوشحالیم در این ایام به دنبال توسعه ارتباطات بین شهری و دیپلماسی شهری هستیم.

ابریشمی راد با بیان اینکه شاهین شهر با ظرفیت‌هایی که دارد باید خود را به تاریخ و تمدن ایران پیوند بزند، بیان کرد: شاهین شهر، شهر دانش و خلاقیت است و لازم است که این پیوند را گسترش دهد. من معتقدم شاهین شهر می‌تواند جلوه ای ز شکوه تمدن ایران باشد.

وی اضافه کرد: ۳ هزار و سیصد هکتار وسعت خدماتی شاهین شهر است و در بین دو بزرگراه محصورشده که بزرگراه شرقی، معلم و بزرگراه غربی، آزادگان است و این دو در شمالی ترین نقطه، یکدیگر را قطع می‌کنند که نقطه صفر شاهین شهر است. شاهین شهر حدود ۱۵ هزار هکتار حریم دارد، شهری کاملاً صنعتی است. جمعیت این شهر باتوجه به اعلام مرکز آمار در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۱۷ هزارنفر است.

شهردار شاهین شهر با اشاره به اینکه این شهر تا بیش از ۵۰ سال قبل یک دشت حاصلخیز بزرگ به نام دشت امیرآباد بود که حدود ۴ هزار هکتار وسعت داشت، خاطرنشان کرد: فلسفه شکل گیری شاهین شهر به شرکت هلیکوپترسازی(هسای کنونی) بازمی‌گردد که در ادامه نیز در سال ۴۸ برای مستشاران آمریکایی یک شهرک مسکونی در جنوب شاهین شهر احداث شد که به شهرک خانه های چوبی معروف شده و همان شهرک امیرکبیر است که بخشی از شناسنامه شهر به شمار می‌رود. سپس در سال ۵۰ مجموعه ارتش، دانشگاه مالک اشتر را تأسیس کرد و نظامیان و البته مستشاران خارجی در آن مستقر شدند و به این ترتیب نطفه شکل گیری شاهین شهر ایجاد شد. در ادامه و براساس فراخوانی، طرح یک دانشجوی کارشناسی ارشد آمریکایی برای طراحی شاهین شهر برگزیده شد که در این طرح باتوجه به اینکه شاهین شهر خاستگاه پرنده شاهین بود این شهر شبیه یک شاهین نشسته طراحی شده است.

وی گفت: شاهین شهر از لحاظ ساختار شهری بی نظیر است و به دلیل اینکه شهر از ابتدا با فکر و دانش و طراحی اولیه ساخته شد سرانه های خدماتی در بهترین وضعیت قرار دارند ازجمله سرانه فضای سبز ۱۸ مترمربع است. بعد از انقلاب، املاک در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و توسعه شهری به احداث شهرک هایی برای صنایع و یا تعاونی‌های کارگری و کارمندی معطوف شد و ساختار شهری به لحاظ هویت با همین شهرک‌ها شناخته می‌شود. تا دو سال قبل نیز تعریفی برای محلات و نواحی شهری صورت نگرفته بود و با همت این دوره از شورای اسلامی شهر و با استناد به تاریخ شکل گیری شاهین شهر، تعداد ۱۵ محله و ۶ ناحیه برای شهر تعریف شد. بودجه شهرداری این شهر نیز بالغ بر هزار میلیارد تومان است و برنامه های توسعه شهری بیشتر به فعالیت‌های محیط زیستی و دانش و خلاقیت معطوف است تا هویت سازی و برند اجتماعی را برای شاهین شهر درپی داشته باشد.

ابریشمی راد ادامه داد: از ویژگی های منحصربه فرد شاهین شهر این است که معابر این شهر به نام مشاهیر ایران نامگذاری شده است و من اعتقاد دارم که شاهین شهر می‌تواند جلوه ای از شکوه و تمدن ایران را به نمایش بگذارد، چراکه از اقوام مختلف ایران در این شهر ساکن هستند و پایگاه های بسیار قوی اجتماعی دارند. همزیستی و همکاری فرهنگی باشکوهی در این شهر دیده می‌شود که نمونه آن برگزاری مراسم مذهبی تاسوعا و عاشورا است که جلوه بی نظیری از حضور اقوام و سبک و سیاق مختلف عزاداری را نشان می دهد.

وی افزود: وجود اقوام مختلف و جوانی شهر باعث شده که نشاط و پویایی را در بستر اجتماعی این شهر ببینید. شهر کاملا زنده است و البته شاهین شهر به شهر شب‌های روشن نیز شناخته می شود. همچنین شهروندان شاهین شهر علاقه بسیاری به ورزش و نشاط دارند و سرانه ورزش در حوزه ورزش بالا است. شاهین شهر، شهر باسوادی است و همه چیز برای یک آینده روشن این شهر مهیا است. این شهر دارای مردمانی مشارکت‌جو است و هرکس شهردار شاهین شهر باشد سرمایه غنی از حضور مردم را در اختیار دارد.

شهردار شاهین شهر با بیان اینکه امروز شاهین شهر افتخار دارد که پیوند خواهرخواندگی با شهر نیشابور منعقد کند، تصریح کرد: افرادی مانند عطار، آسمانی و متعلق به همه عرصه‌ها و قرن قبل و بعد از خود هستند، به‌طوری‌که شاید بتوان از منطق الطیر عطار به عنوان یک کتاب مقدس نام برد و علت اینکه چرا ابلیس بر انسان سجده نکرد به زیبایی توسط عطار تفسیر شده و هیچ‌کس به قدرت و زیبایی عطار نیشابوری، خدایی بودن انسان را بیان نکرده است.

وی تأکید کرد: تمدن ایران مدیون عارفان بزرگ است و حتی تکمیل کننده مبانی دینیِ ما هستند برای انتقال به نسلی نو با گفتار و قرائتی قابل درک از مبانی ارزشیِ دینی ما است. دین اسلام یک دین بسیار مترقی است که تا ابد می‌تواند راهنمای بشر باشد و بزرگانی مانند عطار به زیبایی توانستند ارزش‌های شریعتی ما را بیان کنند.

بهرام عمویی، رئیس شورای اسلامی شاهین شهر:

رئیس شورای اسلامی شاهین شهر گفت: امیدوارم از تبادل نظرات و تجربیات دو شهر نیشابور و شاهین شهر در جهت توسعه شهری و خدمت به شهروندان استفاده کرده و به آنها ادای دین کنیم.

 بهرام عمویی، رئیس شورای اسلامی شاهین شهر نیز در این آیین گفت: وقتی نام نیشابور به زبان می آید مشهد مقدس در ذهن انسان تداعی می شود، مخصوصاً در سفر تاریخی امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حدیث سلسله الذهب که در نیشابور توسط آن حضرت برای مردم قرائت شد.

وی ادامه داد: شهر نیشابور، شهر علم و بزرگان دین و شهر سرداران غیور و پرافتخاری مانند شهید نورعلی شوشتری است که هم در دفاع مقدس و هم در جهاد اکبر و خدمت رسانی به مردم نیازمندِ استان سیستان و بلوچستان همچنان خدمات نظام جمهوری اسلامی را در این خطه برای مردم به ارمغان بردند و البته دیگر سردارانی که در جبهه مقاومت سوریه ایثار و جان‌فشانی کردند.

عمویی بیان کرد: خواهرخواندگی و ارتباط میان دو شهر نیشابور و شاهین شهر را به فال نیک می گیریم و ان شاءلله در جهت توسعه و پیشرفت این دو شهر و خدمت رسانیِ هرچه بهتر و بیشتر و سریعتر به شهروندانی که حق بزرگی به گردن مسؤولین دارند ادای دین کنیم.

رئیس شورای اسلامی شاهین شهر افزود: قطعاً هر شهر نقاط قوت و ابتکاراتی دارد که در نوع خود شاید بی نظیر و کم نظیر است. امیدوارم از تبادل نظرات و تجربیات دو شهر نیشابور و شاهین شهر در جهت توسعه شهری و خدمت به شهروندان استفاده کنیم.

سیدحسن میرفانی، شهردار نیشابور:

نیشابور اولین پایتخت دوره اسلامی ایران است

شهردار نیشابور گفت: نیشابور شهری با آب و هوای مطبوع است که بیش از ۷ هزارسال قدمت دارد و دوبار در طول تاریخ پایتخت ایران شد و البته اولین پایتخت دوره اسلامی ایران بوده است.

سیدحسن میرفانی، شهردار نیشابور در آیین انعقاد پیوند خواهرخواندگی شاهین شهر و نیشابور، اظهار کرد: شهر نیشابور که در متون تاریخی با عنوان ابرشهر از آن یادشده، دارای ۷ هزار و ۵۰۰ سال قدمت تاریخی است که دوبار در طول تاریخ پایتخت ایران شد و البته اولین پایتخت دوره اسلامی ایران بوده است.

وی با اشاره به بزرگان نیشابور مانند بانو پسندیده، بانو بی بی شطیطه، امامزاده محمد محروق و فضل بن شاذان نیشابوری در این شهر، ادامه داد: ما افتخار داریم به حضور عطار نیشابوری در این شهر که هنوز هم منطق الطیر در ادبیات دنیا حرف اول را می زند. ما میزبان حکیم عمر خیام نیشابوری هستیم که ۹۰۰ سال از ایجاد تقویم جلالیِ او می گذرد و هنوز هم این تقویم حرف اول را در دنیا می زند، ضمن اینکه رباعیات حکیم خیام جزو پرفروش‌ترین کتاب های اروپا است. همچنین افتخار داریم که یک روز امام رضا (ع) در سفر خود از مدینه تا مرو به نیشابور آمدند و حدیث سلسله الذهب را در این شهر قرائت کردند که در نیشابور کتابت شد.

میرفانی تصریح کرد: در نیشابور سه روز ملی و بین المللی رقم خورده است؛ روز عطار، روز بین المللی خیام و سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور که این سه روز در نیشابور جشن گرفته می‌شود.

شهردار نیشابور اضافه کرد: نیشابور شهری با آب و هوای مطبوعی است که جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزارنفر دارد که از ۶ مرکز استان جمعیت بیشتری است.

انتهای پیام

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false