×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شب قصه‌گویی شاهین‌شهر

شب قصه‌گویی، به همت انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر در سالن بهار نگارستان برگزار شد.

عبدالحسین ریحانی، مسؤول انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر دراین‌باره گفت: نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر از حدود ۸ سال قبل و ابتدا در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین‌شهر آغاز شد و سپس به کتابخانه شهر منتقل شد و در فاز سوم فعالیت این انجمن، سلسله نشست‌های آن روزهای پنجشنبه در فرهنگسرای دانش و خلاقیت برگزار می‌شود.

وی ضمن قدردانی از سازمان فرهنگی اجتماعی و شهرداری شاهین‌شهر به دلیل حمایت از این انجمن، افزود: فعالیت انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر روند رو به رشدی داشته و به‌ویژه فعالیت‌های چشمگیری در دوره سوم آن صورت‌گرفته است؛ از آن جمله می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این انجمن در سال گذشته کتابی را با همکاری کانون ادبی چوک تهران منتشر کرد که از میان ۴۳ داستان منتشر شده از سراسر کشور، ۷ داستان متعلق به اعضای نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر است.

ریحانی با اشاره به اینکه جلسات انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر به گروه سنی خاصی اختصاص ندارد، بیان کرد: اولین موضوع در سیاست‌های این انجمن، آموزش در زمینه داستان‌نویسی و مشق کارگاهی است که علاوه بر آن، داستان خوانی، اصول نقد و بررسی و مکاتب نیز تدریس می‌شود، ضمن اینکه انجمن تلاش می‌کند تا امکان انتشار آثار اعضای خود را در مجلات مختلف و معتبر فراهم کند.

مسؤول انجمن نشست های داستان‌نویسی شاهین‌شهر به برگزاری محفل شب قصه‌گویی در این شهر نیز اشاره کرد و توضیح داد: در شب قصه‌گویی که چهارشنبه ۲۹ آذرماه در سالن بهار ساختمان نگارستان شاهین‌شهر برگزار شد، موضوعات داستان خوانی و قصه‌گویی، داستان خوانی نمایشی، درنگی بر نکات ویراستاری و درست‌نویسی، محور برنامه بود و خدا را شاکریم که مورد استقبال قرار گرفت؛ ازجمله امام‌جمعه شهر نیز با حضور در این نشست و شنیدن تمامی مباحث نشان دادند که فردی دغدغه‌مند در حوزه فرهنگ هستند.

در انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر از ضمیر «ما» استفاده می‌شود

همچنین حمید نیسی، عضو انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر نیز بیان کرد: این نشست ۸ سال قبل با جلساتی در سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود را آغاز کرد و توانست به‌عنوان کانونی با هدف ترویج فرهنگ داستان و داستان خوانی، اقدامات مثبتی انجام دهد. اصلی‌ترین و اساسی‌ترین فعالیت این انجمن، داستان است و ما معتقدیم که داستان به معنای زندگی است و زندگی یعنی روایت‌هایی که می‌توانند در قالب داستان بیان شوند.

وی ادامه داد: بعد از گسترش ویروس کرونا، فعالیت‌های مختلفی در سطح کشور دچار آسیب شد، ازاین‌رو انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر اقدام دیگری را در دستور کار خود قرار دارد و هم‌زمان با نمایشگاه کتاب تهران و ضمن هماهنگی با بیش از ۷۰ نویسنده و مترجم، طرحی را راه‌اندازی کرد که بر اساس آن از هر نویسنده و مترجم خواسته شد که هریک از آن‌ها ۵ کتاب را برای کتابخانه‌هایی که تصمیم به حضور در نمایشگاه داشتند معرفی کنند و این اقدام از سوی انجمن با تهیه پوستر برای هر یک از این نویسندگان در فضای مجازی نشر داده شد.

نیسی گفت: رونمایی از چندین کتاب نویسندگان و شاعران شاهین‌شهر بخشی از فعالیت‌های انجمن نشست های داستان‌نویسی این شهر بوده است که ازجمله این کتاب‌ها می‌توان به کتاب «نسل بی‌قرار» نوشته عباس سیفی، «آوازخوان شب» که مجموعه داستان‌های نویسندگان عرب با ترجمه کاظم آل یاسین است، کتاب شعر «چهارراه عطسه‌ها» نوشته وحید بنی سعید، مجموعه داستان «رودخانه تمبی» از بهروز ناصری، مجموعه داستان «گزارش یک واقعه» نوشته جلال مظاهری و مجموعه داستان «زن و سه‌نقطه» نوشته خانم عباسی اشاره کرد.

این عضو انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شهر افزود: بعد از اپیدمی کرونا و با آغاز مجدد فعالیت‌های نشست، کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی، جستارنویسی، نمایشنامه‌نویسی و جلسات داستان خوانی و نقد توسط اعضای این نشست برگزار شد که ثمره آن انتشار داستان‌ها و مقاله‌های اعضای نشست در نشریه‌های معتبری مانند آتش، ماهنامه چوک، فصلنامه بارثاوا، سایت جن‌زار، مجله ادبیات متعهد و سایت ایرانیان اروپا است. ضمن اینکه بعضی از اعضای این نشست موفق به دریافت جوایز معتبری از جشنواره‌های ادبیاتی شده‌اند؛ به‌عنوان نمونه، علی شاهمرادی مقام نخست جشنواره هدایت را به دست آورده‌اند و فریده کاظمی در جشنواره داستان کوتاه ایرانیان اروپا برگزیده شدند.

نیسی گفت: انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شهر امسال نیز دو فعالیت را به‌صورت هم‌زمان آغاز کرد؛ اقدام نخست، راه‌اندازی کانال نقد فیلم است که در آن نقد و بررسی فیلم‌های مطرح ایران و جهان از منظر عناصر داستانی و روان‌شناسی انجام می‌شود و دیگری نیز راه‌اندازی کانال داستان صوتی است که تاکنون چند داستان به‌صورت صوتی تقدیم علاقه‌مندان شده است. فعالیت جدید این انجمن نیز هماهنگی با ۲۵ نویسنده کشور در خصوص آماده‌سازی مجموعه‌ای با نام «نسل چهارم» است که تا حدود ۲ ماه آینده به چاپ خواهد رسید.

وی تأکید کرد: در انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر ضمیری به نام «من» وجود ندارد و از ضمیر «ما» استفاده می‌شود که همین مسأله باعث شده تا این انجمن به‌صورت یک خانواده فرهنگی موفق در این شهر مطرح شود.

گفتنی است، جلسات انجمن نشست‌های داستان‌نویسی شاهین‌شهر روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فرهنگسرای دانش و خلاقیت شاهین‌شهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false