×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
فرهنگسرای دانش و خلاقیت در سالی که گذشت

شهرت شاهین‌شهر بیش از همه به دانش و خلاقیت است و نام یکی از فرهنگسراهای این شهر نیز از همین عنوان وام گرفته‌شده است. فرهنگسرایی که در سال ۱۴۰۲ تلاش کرد تا فعالیت های خود را با تمرکز بیشتر بر مفهوم پرورش خلاقیت و توجه به نیاز خانواده‌ها، توسعه دهد.

خدیجه زندآور ، مدیر فرهنگسرای دانش و خلاقیت شاهین‌شهر بیان کرد: در ابتدای تابستان ۱۴۰۰، تعداد هنرجویانِ این فرهنگسرا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ و حدود ۱۷ کلاس آموزشی نیز در مرکز برقرار بود. تلاش ما این بود که فعالیت‌ها گسترش یافته و ضمن افزایش تعداد هنرجوها، رشته‌هایی متفاوت‌تر برای شهروندان فرهیخته شاهین شهری در نظر گرفته شود. از این‌رو با برنامه ریزی های انجام شده و همت همکاران، تعداد هنرجویان فرهنگسرای دانش و خلاقیت تا ۵۰۰ نفر ارتقا یافت و در حال حاضر بیش از ۲۵ دوره آموزشی در زمینه‌های علمی، ادبی، هنری، موسیقی، خلاقیت و… در این مرکز دایر است.

او ادامه داد: دوره های آموزشی ارائه‌شده در فرهنگسرای دانش و خلاقیت، ویژه کودکان ۴ سال تا بزرگسالان را شامل می‌شود، یعنی همه افرادی که آموزش پذیر هستند و به سن آموزش رسیده‌اند. دوره های آموزشی ویژه کودکان، نوجوانان، جوانان و درمجموع همه هنرجویان است و کارگاه‌های آموزشی با محوریت والدین برگزار می‌شود.

زندآور در توضیح رشته‌های آموزشی ارائه‌شده در فرهنگسرای دانش و خلاقیت نیز گفت:  ۲۵ رشته آموزشی این مرکز شامل دوره های زبان انگلیسی در ۳ بخش کودک، نوجوان و بزرگسال، دوره های رباتیک در ۳ گروه سنی کودک، نوجوان و جوان. دوره های هوش و خلاقیت در ۲ سطح، اوریگامی، خوشنویسی کودک و نوجوان و بزرگسال، روخوانی و روان‌خوانی قرآن، قصه‌های قرآنی ویژه کودکان دبستانی، نقاشی خلاق ویژه کودکان ۴ تا ۶ سال، طراحی ویژه هنرجویان دوره راهنمایی و دبیرستانی. فن بیان ویژه کودکان و نوجوانان. تئاتر کودک، نقاشی خلاق، قصه‌گویی خلاق، شاهنامه‌خوانی، مهارت‌های ده‌گانه، چرتکه در ۳ سطح، شطرنج. موسیقی شامل دف، تار و سه‌تار، سنتور، گیتار، تنبک، ویولون و همچنین موسیقی کودک شامل بلز و فلوت و ریتم خوانی می باشد.

مدیر فرهنگسرای دانش و خلاقیت یادآوری کرد: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و با توجه به نامزدی شاهین‌ شهر به‌ عنوان پایتخت کتاب ایران نیز کارگاه‌ ها و دورهمی های شاد در این مرکز برگزار شد که به‌ صورت هفتگی در روزهای یکشنبه دایر بوده و مخاطبان بسیاری را به خود جذب و جلب کرد. در این کارگاه‌ ها که با حضور کارشناس، تعدادی از صفحات کتابی خوانده می‌ شود که با نظر جمع حاضر انتخاب‌ شده و ضمن خواندن آن، شرکت‌ کنندگان می‌ توانند نظرات، پیشنهادها و تجربه‌ های خود را برای استفاده دیگران، بیان کنند.

او اضافه کرد: از سوی دیگر این فرهنگسرا به نام دانش و خلاقیت مزین است و از این‌ رو تمرکز اصلی فعالیت‌ ها نیز بر توسعه خلاقیت کودکان بوده و در این‌ بین کارگاه‌ های مختلف علوم و نجوم. پرورش مهارت‌ ها و خلاقیت کودکان و دست ورزی، همچنین کارگاه‌ هایی با محور تغذیه و مادر و کودک برگزار شده است.

زندآور توضیح داد: سعی ما در گسترش و تنوع رشته‌ ها و کارگاه‌ ها است و بر این اساس در سال ۱۴۰۲ بیش از ۸۵ کارگاه با موضوعات مختلفی مانند مشاوره و روانشناسی، فرزند پروری، فن بیان، داستان‌نویسی و … در محل فرهنگسرای دانش و خلاقیت برگزار شده است. ضمن اینکه کارگاه‌ های آموزشی بیشتر با محوریت روانشناسی برگزار می‌ شود و هریک دارای شاخه‌ ها و زمینه‌ های متفاوتی است که در برگزاری این کارگاه ها نظر خانواده‌ ها لحاظ شده است؛ بر این اساس ، علاوه بر فهرست ارائه‌ شده از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین شهر برای برگزاری کارگاه‌ های آموزشی که به‌ عنوان یک وظیفه به مرکز محول می‌ شود، سعی شده تا در انتخاب موضوع برای برگزاری کارگاه‌ ها از نظرات خانواده‌ ها نیز استفاده شود یعنی شهروندان به ما بگویند که به چه کارگاه‌ هایی نیاز دارند تا مشکلات آن‌ها مرتفع شود.

او تصریح کرد: فرهنگسرای دانش و خلاقیت در طول سال و در خصوص برگزاری برنامه‌ های مناسبتی نیز برنامه‌ های ویژه‌ ای برگزار کرده که این پیشنهادها ابتدا به سازمان متبوع ارائه‌ شده و در صورت تأیید و ابلاغ به فرهنگسرا، اجرایی شده‌ اند.

زندآور درباره برگزاری نمایشگاه در محل فرهنگسرا نیز چنین بیان کرد: سال گذشته نمایشگاهی از آثار کودکان با عنوان «دست‌ های کوچک من» برگزار شد که در آن از کودکان خواسته شد تا آرزوهای خود را به شیوه‌ های مختلف روی پارچه نقاشی کنند و سپس آن‌ها را به آثار کاربردی مانند کیف، جا مدادی، قاب و غیره تبدیل کنند. این آثار سپس در قالب یک نمایشگاه ارائه شد و مورد استقبال کودکان و خانواده‌ ها قرار گرفت. از جمله برنامه‌ هایی که با تمرکز بر نوروز برقرار شد نمایشگاهی از سفره‌ های هفت‌ سین بود که توسط کودکان و به شیوه‌ های خلاقانه شکل گرفت.

مدیر فرهنگسرای دانش و خلاقیت با بیان اینکه در برنامه‌ های امسال فرهنگسرای دانش و خلاقیت تلاش می‌ شود تا پرورش خلاقیت کودکان مورد تأکید بیشتری قرار گیرد، گفت: با یاری خدا و حمایت مدیریت و سایر همکاران در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، فرهنگسرای دانش و خلاقیت در مسیر پیشرفت، ارتقای کیفیت آموزش، جذب حداکثری مخاطب و به تبع آن رضایتمندی شهروندان فرهیخته شاهین شهری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false