×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
قلعه مورچه خورت شهرستان شاهین شهرو میمه

شهرستان شاهین شهر و میمه در ۱۷ کیلومتری شمال شهر اصفهان و در حد فاصل دو اتوبان معلم و آزادگان که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌ که یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان  قلعه مورچه خورت است.

 

شاهین شهر شهری تقریباً جدید است، اما با وجود تازگی رشد زیادی داشته‌ و در منطقه‌ای به نام امیرآباد بنیان نهاده شده، به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بوده، شاهین شهر نامیده شده است. دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نیز هواپیما سازی ایران در این شهر قرار گرفته‌است. بسیاری از مردم را مهاجران خوزستانی‌ زمان جنگ ایران و عراق تشکیل می‌دهند. لهجه مردم بیشتر لهجه فارسی معیار است. زبان‌های رایج فارسی معیار و لری بختیاری است.

 

 

قلعه مورچه خورت

ارگ قدیمی مورچه خورت، در فاصله ی ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان، به صورت یک قلعه ی خشتی بزرگ با برج و باروهای بلند فضایی در حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده و تاریخ دقیق بنای این قلعه که از آثار دوره اسلامیه، مشخص نیست اما گفته می شود قدمت این قلعه و منطقه تاریخی به قرن نهم ه. ق می رسد و به گفته برخی ، قدمت آن به قبل از دوران صفویه هم می رسد.

این حصار دارای دو دروازه و ۸ برج تدافعی که در بخش فوقانی دیوارها، روزنه ها و تیرکش هایی تعبیه شده و به گفته کارشناسان بعد از ارگ بم، این مکان مهمترین قلعه تاریخی ایران از نظر سبک معماری و شهر نشینی بحساب می آید.

البته حکایتی در میان اهالی معروف است که هرچند دور از ذهن به نظر می رسد اما شنیدن آن خالی از لطف نیست:

می گویند که در زمان خلافت حضرت امیر (ع) حاکمی در این منطقه زندگی می کرد که سر عناد با اسلام داشت. به دستور حاکم فرزندان حضرت امیر (ع) دزدیده شده و به این منطقه آورده می شوند. چون حضرت علی (ع) از این واقعه مطلع می شود به سوی حاکم حرکت کرده و قصد بازپس گرفتن فرزندان را می کند. حاکم به خیال شکست دادن سپاه اسلام تمام انبارهای گندم و جو را در داخل قلعه پر کرده بود به نحوی که برای ۷ سال آذوغه وجود داشت. چون حضرت علی از این موضوع مطلع می شود، مورچه ها را مامور تخلیه انبارها می کند. روز بعد که مامورین با انبارهای خالی مواجه می شوند موضوع را به حاکم اطلاع می دهند که در نهایت مجبور به بازپس دادن فرزندان می شود.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false