×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کلهرود بهشت گمشده گردشگران

روستای کلهرود یکی از زیباترین روستاهای استان اصفهان با چشم اندازهای دیدنی در دامنه کوه کرکس و در شهرستان شاهین شهر و میمه قراردارد.

 

کلهرود یکی از روستاهای شهرستان شاهین شهر و میمه در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال اصفهان و در دامنه کوههای کرکس واقع شده است.

این روستا یکی از روستاهای نمونه گردشگری است که با دارا بودن چند اثر تاریخی زیبا مانند حمام کلهرود، مسجد حاجی، خانه تاریخی برومند و جاذبه های طبیعی زیبا به خصوص غار کلهرود در سال های اخیر مورد توجه مردم و خصوصا هیئت های کوهنوردی قرار گرفته است.

روستای کلهرود شامل چهار محله به نام های کلهرود- توکلر- سربیشه و قلعه می باشد. و یک رودخانه فصلی در وسط آبادی قرار دارد که به ندرت پر آب است. آب و هوای کلهرود در پائیز و زمستان بسیار سرد و در بهار و تابستان خنک و مطبوع است. کلهرود از دو طرف شرقی و غربی در یک دره و در دامنه کوه واقع شده و وجود باغ های زیاد در روستا منظره زیبائی را به وجود آورده است. در اطراف روستا باغ ها و قنات های فراوانی وجود دارد که یکی از معروف ترین آن ها قنات و مزرعه خدایاره است.

کلهرود در حال حاضر دارای سه اثر ثبت شده میراث فرهنگی است:

 

۱- حمام کوچک و حمام بزرگ چهار محل کلهرود.

۲- مسجدی قدیمی بنام مسجد حاجی در محله کلهرود

۳- منزل  محمد صادق برومندی  واقع در محله سربیشه

و نیز چندین اثر با قدمت تاریخی حدود ۱۰۰ سال ( دوره قاجاریه ) و قبل از آن هم می باشد که به دلایل مختلف از جمله نیمه مخروبه بودن و یا به علت تخریب، آن بنا به ثبت اداره میراث فرهنگی نرسیده است.

یکی از این آثار  آب انبار محله قلعه و بقایای ارگ و قلعه بزرگی که بالای ۱۵۰ سال قدمت دارد و مصالحی چون خشت و گل تشکیل شده و بیشتر سقف های آن نیز بصورت خشتی و بدون تیر چوبی و گنبدی شکل بوده ودر بعضی بناها هم تیرهای چوبی بکار رفته است.

غار کلهرود

غار کلهرود در ۳۳ کیلومتری شمال مورچه خورت واقع شده که فاصله اش تا مرکز استان اصفهان تقریباً ۱۱۰ کیلومتر می باشد. وجه تسمیه آن نیز روستای کلهرود است که در نزدیکی آن قرار دارد.

 

نوع و جنس این غار غیر آهکی و درون غار مرطوب و خاک آن قرمز رنگ است و با دهانه‌ای نه چندان بزرگ (با ابعاد تقریبی ۱/۵متر در ۰/۵ متر) ،(بصورت شکافی نسبتا تنگ وباریک) بعد از طی ۳ کیلومتر مسافت بالاتر از روستا قرار دارد.

غار کلهرود یکی از غارهای غیر آهکی معروف استان اصفهان است که بدلیل طولانی و صعب العبور بودن و گلی بودن بیشتر مورد توجه می باشد.

این غار از تالارهای مختلف تشکیل شده که با شیبی تند و پرتگاه مانند ادامه یافته و به همین دلیل کم‌نظیر و دیدنی به حساب می‌آید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false