×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
قنات های شهرستان شاهین شهر و میمه شگفتی جهانی دارد

قنات مزدآباد در شهرستان شاهین‌شهر و میمه ، بخش میمه ، شهر میمه واقع شده که این اثر در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲۵ در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده و در عرصه گردشگری میمه را متمایز ساخته است.

قنات ها علاوه بر تأمین آب ، فرهنگی غنی را در دل خود جای داده اند ، از آداب ، رسوم ، فرهنگ و ارتباطات عاطفی گرفته تا نحوه تعامل انسان ها در طول تاریخ که وظیفه نسل امروز حفظ و احیای آن است.

یکی از این قنات ها ، قنات شگفت انگیز مزدآباد با ۱۸ کیلومتر طول در شهر میمه به عنوان یکی از قدیمی ترین قنات های دست کن جهان در فهرست آثار جهانی ( یونسکو ) به ثبت رسیده و همین موفقیت ، نام میمه را در عرصه های گردشگری جهانی متمایز کرده است.

در بخش میمه در مجموع دو قنات مزدآباد و وزوان وجود دارد که سد زیرزمینی دارند و نحوه زمین شناسی این محل اجازه می دهد که قنات ها مخزن آب داشته باشند ، تا آب را برای فصل های کشت نگهداری کنند که این نوع تکنولوژی فوق العاده جالب در آنها به کار رفته است.

قنات مزدآباد میمه یکی از ۱۱ قناتی است که در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که ژوئیه ۲۰۱۶ در استانبول برگزار شد ، در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. ۱۱ قناتی که ثبت جهانی شده‌اند ، هرکدام به لحاظ قدمت ، نوع معماری ، عمق ، طول و مشخصاتی از این دست ، منحصر به فرد و بی نظیر هستند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false