×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ورزش زورخانه ای با سابقه بیش از ۱۲۰۰ سال نخستین ورزش ویژه بدنسازی در  دنیا بوده است

حسن منصوری مدیر خانه موسیقی اصفهان در سلسله نشست پیرامون موسیقی زورخانه (با موضوع کاربرد ردیف مکتب اصفهان در موسیقی زورخانه در ورزشخانه ذوالفقار شاهین شهر گفت: بر اساس تحقیقات « بروک هاوس پژوهشگر آلمانی » ورزش باستانی زورخانه ایرانیان  با سابقه بیش از ۱۲۰۰ سال ، نخستین ورزشی بوده که در دنیا برای بدنسازی (به صورت برنامه ریزی شده) استفاده می شده است.

مدیر خانه موسیقی اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه ورزش زورخانه ای با شکل امروزی مربوط به قرن هفتم هجری و منتسب به پوریای ولی است در خصوص موضوع اصلی نشست عنوان کرد: در ردیف مکتب اصفهان ، ملودی و گوشه ای به نام “حسن موسی” داریم که وزن شعری آن (فعولن فعولن فعولن فعول؛ وزن شاهنامه) برابر با گوشه “پهلوی دوم” است. این ملودی حالت محزونی دارد ولی با همین وزن شعری، گوشه پهلوی دوم ابداع شده که بیشتر حالت زورخانه ای دارد و کاربرد آن در موسیقی زورخانه مناسب است.

در هشتمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «آشنایی با مبانی و تجربه اجرا در هنر مکتب اصفهان و موسیقی  زورخانه ای علاوه بر ارائه مبحث کارشناسی توسط استاد حسن منصوری ، آقایان نکویان و رحیمی بعنوان مرشد زورخانه  قطعاتی را اجرا کردند.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false