×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
پایان دفتر زندگی محمد علی کشاورز

محمّدعلی کشاورز متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان بازیگر پیشکسوت سینما ، تئاتر و تلویزیون ایران و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود.

از محمدعلی کشاورز ، در کنار داوود رشیدی ، عزت‌الله انتظامی ، جمشید مشایخی و علی نصیریان به سبب تأثیرشان در فیلم‌های ایرانی به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر ، سینما و تلویزیون ایران یاد می‌شود.

محمدعلی کشاورز فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک بود. او از فارغ التحصیلان رشته نقشه‌برداری نیز بود و مجری‌گری برخی برنامه‌های مربوط به نقشه‌برداری در صدا و سیما به عهده وی بوده‌است. محمدعلی کشاورز یک‌بار در دانشکدهٔ پزشکی نیز پذیرفته شد امّا به‌دلیل علاقه زیادی که به بازیگری داشت از تحصیل در این رشته انصراف داد و به بازیگری پرداخت.

محمدعلی کشاورز در سال ۱۳۴۷ به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت‌هایی از سریال خانهٔ قمر خانم را به عهده گرفت از آثار ماندگار وی می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون ، آتش بدون دود ، هزاردستان (در نقش شعبان استخوانی) ، سربداران (در نقش خواجه قشیری) ، افسانه سلطان و شبان (در نقش خوابگزار اعظم) ، پدرسالار و گرگ‌ها اشاره کرد.

محمدعلی کشاورز برای نخستین‌بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری ، بازیگری سینما را نیز تجربه کرد و تا سال ۱۳۸۷ در ۴۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌است. از جمله کارهای قابل توجه او می‌توان به رگبار ، خشت و آینه ، برزخی‌ها ، کمال‌الملک ، مردی که موش شد ، کفش‌های میرزا نوروز ، مادر ، جستجو در جزیره ، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما ، دلشدگان ، آقای بخشدار ، زیر درختان زیتون ، روز واقعه و کمیته مجازات اشاره کرد.

کشاورز برای بازی در فیلم مادر ساختهٔ علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

سرانجام این هنرمند ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در سن ۹۰ سالگی بر اثر نارسایی کلیه درگذشت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false