×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ماندگاری توسعه در گرو زیربنای مدون فرهنگی است

آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور سیدمحمدرضا کاظمی طبا فرماندار، سعید ابریشمی راد شهردار، حسین شاهزاده فرد رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر و فرامرز رادمنش رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد.

سعید ابریشمی راد در آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این آیین، شاهین‌شهر را شهری با کالبد ادبی، هنری و فرهنگی دانست و اظهارکرد: ساختار شاهین شهر فرصت مغتنمی است که می توان محورهای توسعه را بر روی آن بنا نهاد و ماندگاری توسعه در گرو بنا نهاده شدن بر روی پایه های فرهنگی است و زیربنای فرهنگ نیز ادب است.

شهردار شاهین شهر با بیان اینکه  فردوسی علاوه بر شاعر، یک انسان بزرگ تاریخ ساز است، ادامه داد: آنچه از تاریخ در شاهنامه آمده کلیدواژه‌هایی برای رمز گشایی بهروزی، پیروزی، غرور و سرافرازی همه ایرانیان است از سوی دیگر تاکید بر خرد در کنار جان، رمز جذابیت و تازگی شاهنامه از قرن چهارم تاکنون است.

وی با بیان اینکه وجه تمایز فردوسی با دیگر شعرا لقب حکیم برای اوست خاطرنشان کرد: در ادبیات جهانی علم یا همان دانش دائما در حال تغییر و به روزرسانی بوده و بشر همواره در تلاش برای کسب آن است از سوی دیگر فراگیری دانش موجب درک عمیق از آفرینش و قوانین طبیعی می شود که حکمت و شناخت حاصل آن است.

ابریشمی راد تاکید کرد: امثال فردوسی چراغ های افروخته دانش و حکمت اند و شایسته است پژوهشگران و ادب دوستان به نسل های نو و جوان برای حرکت در مسیر روشن آینده جایگاه و ارزش شاعران و ادیبان را بیاموزند.

حمیدرضا قانونی دکترای زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه، اهمیت شاهنامه را این چنین برشمرد: شاهنامه سمبل و نماد زبان و ادبیات فارسی است زیرا با ۶۰ هزار بیت، کمتر از ۵۰۰ واژه عربی در آن به کار رفته است. همچنین روح کلاسیک شاهنامه شرح داستان از اساطیر و قهرمانان ایرانی است که نبوغ ایرانیان را به تصویر می کشد.

وی با اشاره به خصومت اعراب با شاهنامه افزود: فقدان توانایی شاعران عرب زبان در بازگرداندن شاهنامه به عربی و نیز تاثیرات نهضت ترجمه پس از تسلط عرب ها بر ایران است که آنان را به رزم در دو جبهه نظامی و فرهنگی در برابر ایرانیان قرار می دهد.

این همایش که به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین شهر و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت آموز و پرورش شاهین شهر و موسسه فرهنگی هنری گنجینه ادب چهراز در سالن بهار نگارستان برگزارشد، با اجرای گروه های موسیقی، نقالی و شاهنامه خوانی همراه بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false