×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
حق اصفهان است که در تئاتر خیابانی موردتوجه باشد/برگزاری اولین رپرتوار تئاتر کاربردی شاهین شهر

اصفهان به خصوص در یکسال گذشته و در حوزه تئاتر خیابانی بیشترین تلاش را داشته و آثار خوبی تولید کرده، حق اصفهان است که در این خصوص بیشتر موردتوجه قرار گیرد. ضمن اینکه شهردارانی مانند شهردار شاهین شهر که پای فعالیت های فرهنگی و هنری می‌ایستند باید برای کل کشور نمونه باشند.

این بخشی از جملاتی بود که در دومین نشست کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان «با محوریت تئاتر کاربردی» در شاهین شهر مطرح شد.
اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در این نشست که چهارشنبه (۸ آذرماه) در سالن بهار نگارستان شاهین شهر، برگزار شد، گفت: کانون‌های تئاتر خیابانی، تئاتر دانشگاهی، تئاتر دینی، تئاتر کودک و نوجوان، نمایش عروسکی، و کانون منتقدان، زیرمجموعه انجمن هنرهای نمایشی کشور قرار دارند و در راستای اهداف این انجمن به آن کمک می‌کنند. این کانون‌ها بعد از مدت‌ها در سال جاری احیا و مدیران آنها مشخص شدند.
او با اشاره به اینکه در طرحی کشوری، نمایندۀ تئاتر خیابانی از سوی کانون های تئاتر خیابانی استان ها فعال شده است، ادامه داد: خوشبختانه استان اصفهان با توجه به پیشینه و توانایی خود در حوزه تئاتر خیابانی جزو بهترین‌ کانون‌های تئاتر خیابانی است و امروز خوشحالم و خدا را شاکرم که این توفیق شامل حال من شد که در دومین نشست تئاتر خیابانی کاربردی در خدمت شما باشم که با همکاری شهرداری شاهین شهر برگزار می‌شود.
فرج‌اللهی ضمن قدردانی از مدیریت شهری و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای برگزاری بهینه جشنواره سی و پنجم تئاتر استان اصفهان، از اینکه اصفهان بالاترین سهمیه پذیرش برای تئاتر منطقه ای را داشته و تعداد سه گروه تئاتر خیابانی و ۴ گروه صحنه ای برای حضور در جشنواره منطقه ای انتخاب شده، ابراز خرسندی کرد.
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با اشاره به اینکه هدف دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه های وابسته، تلاش در تمرکز زدایی و اجرای عدالت فرهنگی است تا امکانات و مرکزیت برگزاری جشنواره ها از تهران به سایر استان‌ها و شهرستان‌ها منتقل شود، ادامه داد: در این خصوص جلسه ای با شهردار فرهنگ‌دوست و هنردوست شاهین شهر داشتیم و لازم است عنوان کنم که حضور چنین شهرداری باید برای کل کشور نمونه باشد، چرا که در کل کشور شاید فقط چند شهردار پای فعالیت های فرهنگی و هنری می‌ایستند و کمک می‌کنند، هرچند که این موضوع به تدریج در حال تبدیل شدن به فرهنگ است و ان شاءلله این اتفاق شامل همه شهرها شود.
وی تأکید کرد: اصفهان به خصوص در یک سال گذشته و در حوزه تئاتر خیابانی جزو اولین‌ استان ها و شهرستان های کشور بوده و در این زمینه بیشترین تلاش را داشته و آثار خوبی تولید کرده است، حق اصفهان است که در این خصوص بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
زیرساخت تئاتر یعنی هنرمندان و سالن‌های آن
فرج اللهی با اشاره به بازدید خود از زیرساخت‌های شاهین شهر در حوزه تئاتر از جمله پلاتوی در حال احداث این شهر، بیان کرد: الحمدلله امکانات خوبی در شاهین شهر مهیا شده و پلاتوی تئاتر شاهین شهر نیز ان شاءلله تا آخر سال آماده خواهدشد. زیرساخت تئاتر همین سالن‌ها و هنرمندانِ آن است.
وی با بیان اینکه ایران از قدیم در حوزه تئاتر حرف برای گفتن داشته است، افزود: اگر بخواهیم تلویزیون و سینمای قوی و فعالی داشته باشیم که حرفی برای گفتن داشته باشد، حتماً باید تئاتر را تقویت کنیم. ضمن اینکه جشنواره های مناطق را پیش رو خواهیم داشت که استان اصفهان نیز قطعاً یکی از مناطق است.
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور گفت: هنر تئاتر به طور مداوم به علم روز مجهز می شود و نیاز به تئاتر درمانی یا سایر موارد وابسته به آن، امروزه در جامعه لازم است، چرا که هنرمندان تئاتر به صورت مستقیم با همه قشرهای جامعه ارتباط مستقیم دارند و می‌توانند اثرگذاری بیشتری نسبت به سایر حوزه ها داشته باشند به همین دلیل امیدواریم تا بتوانیم تئاتر را با همکاری سایر نهادها به ویژه شهرداری‌ها تقویت کنیم.

ضرورت توجه به منافع شهروندی و ملی
در ابتدای این نشست، بهرام عمویی، رئیس شورای اسلامی شاهین شهر گفت: خواهش من از دوستان هنرمند و مدیران فعال عرصه های هنری این است که درجهت ایجاد امید و انگیزه تلاش کنند، چرا که نقش شما هنرمندان در ایجاد امید و انگیزه برای زندگی، کار، تلاش و داشتن یک زندگی رضایت‌بخش و رضایت‌مند برای مردم بسیار حائز اهمیت است.
رئیس شورای اسلامی شاهین شهر افزود: تلاش خود را روی این موضوع متمرکز کنید که ما مردم به جای اینکه بیشتر به منافع فردی و شخصی توجه داشته باشیم تا آنجا که امکان دارد به منافع شهروندی و ملی توجه کنیم.
عمویی تأکید کرد: باید این موضوع را به یک فرهنگ تبدیل کنیم که هر شهروند شاهین شهری و هر فرد ایرانی در کنار توجه به منافع فردی خود، به منافع خانواده و محله و شهر و ملیت توجه کند، حقوق یکدیگر را محترم بشمارند و فقط به حقوق خود توجه نکنند بلکه از نظر اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی و در سایر ابعاد به حقوق دیگران احترام بگذارند.
رئیس شورای اسلامی شاهین شهر ادامه داد: ما به عنوان یک شهروند در شهری زندگی می‌کنیم که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی از سطح علم و سواد لازم برخوردار است، پس باید بتوانیم به حقوق همکاران و همشهریان و منافع ملی توجه کنیم تا آرامش و امنیت بهتری را در زندگی شاهد باشیم.

در دومین نشست کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان «با محوریت تئاتر کاربردی» که با حضور ۱۷۰ نفر از اهالی تئاتر خیابانیِ ۲۳ شهرستان استان اصفهان برگزار شد، ضمن تقدیر از ۵۰ نفر از فعالان تئاتر خیابانی و نمایندگان کانون هر شهرستان، پوستر اولین رپرتوار تئاتر کاربردی شاهین شهر رونمایی شد. این رپرتوار تئاتر با موضوعات تئاتر تعلیمی، تئاتر درمانی، تئاتر میراث، تئاتر کودک خلاق و تئاتر محیطی در زمستان ۱۴۰۲برنامه ریزی و برگزار خواهد شد .

گفتنی است در این نشست، وحید لک معاون انجمن هنرهای نمایشی ایران، محمدظاهر آقامیرزایی رئیس دایره هنری و دبیر شورای نظارت بر نمایش استان اصفهان، اصغر مختاری مسؤول امور شهرستان های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و همچنین گل جهان شکرزاده عضو شورای اسلامی شهر، نوید توکلی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، محمدحسین قربانی رئیس اداره بهزیستی شهرستان، سیدرسول هاشمیان رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین شهر حضور داشتند.


انتهای پیام

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false