×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
true
true
فرهنگسرای اشراق در سال ۱۴۰۲

فرهنگسرای اشراق را می توان یکی از مراکز علمی آموزشیِ بنیادی در شاهین‌شهر دانست که از ابتدا با تمرکز بر انجام فعالیت‌های علمی پایه‌ریزی شد، اما در ادامه ضمن حفظ اهداف اولیه خود، به مباحث ادبی و هنری نیز پرداخت و در سال‌های اخیر به دلیل توجه ویژه به موضوع جهانیِ هوش مصنوعی، تلاش می‌کند تا همگام با نگاه جهانی به این موضوع گام بردارد.

معصومه سلمانی، مدیر فرهنگسرای اشراق شاهین‌شهر با تأکید بر اینکه فرهنگسراها باید به‌صورت تخصصی فعالیت داشته باشند، گفت: فرهنگسرای اشراق از پایه برای فعالیت‌های علمی طراحی‌شده و یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌های این فرهنگسرا در حیطه علمی است، در این دوره از مدیریت نیز مباحث علمی در رأس فعالیت‌های این مرکز قرار دارد اما سایر فعالیت‌ها را نیز پوشش می‌دهد.

او با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگسرای اشراق در دو بحث برگزاری «دوره های آموزشی» و «برنامه‌ها و رویدادها» قابل ‌تقسیم‌بندی است، افزود: برنامه‌ها و رویدادهای این فرهنگسرا در سه گروه «علمی»، «ادبی» و «کارگاه‌ها» جای دارند که بیشترین برنامه‌ها در گروه علمی قرار می‌گیرند و از آن جمله می‌توان به «سمینار نجوم» اشاره کرد که اردیبهشت‌ماه هرسال در روز جهانی نجوم برگزار می‌شود، همچنین رصدهای دائمی به‌صورت خصوصی و عمومی، همایش کشوری «لمس علم» و نمایشگاه «عکاسی نجوم» از دیگر برنامه‌های برگزارشده با موضوع علمی است.

سلمانی اضافه کرد: همچنین در دو سال اخیر به‌صورت ویژه‌تری به موضوع علم روز یعنی «هوش مصنوعی» پرداخته شد که برگزاری مسابقه «هوش تو» و همایش هوش مصنوعی و‌ کارگاه‌ها و وبینارهای آشنایی با هوش مصنوعی از آن جمله است.

مدیر فرهنگسرای اشراق شاهین‌شهر در ادامه توضیح خود درخصوص برنامه‌ها و رویدادهای این فرهنگسرا گفت: برنامه‌هایی مانند در مسیر آگاهی، حافظ خوانی و بزرگداشت شعرا نیز در گروه ادبی قرار می‌گیرند که در طول سال در این مرکز برگزار شده است.

او درباره کارگاه‌های علمی ویژه کودکان و نوجوانان نیز چنین بیان کرد: کارگاه‌های آشنایی با فسیل، آشنایی با جانوران، تشریح قلب و چشم، آیینه‌ها، آشنایی با آتش‌نشانی و سلسله کارگاه‌های نجوم در فرهنگسرای اشراق برگزارشده است. ضمن اینکه کارگاه‌های فرزندپروری، تغذیه سالم، نور در عکاسی با شما، والدین در بلوغ و نوجوانی، کارگاه‌های متنوع مادر و کودک، کارگاه لیوان چینی(با توجه به اینکه فرهنگسرای اشراق، پایگاه لیوان چینی شهرستان شاهین‌شهر و میمه است) و کارگاه کارآفرینی با همکاری مرکز بانوان باران، از دیگر برنامه‌های کارگاهی این فرهنگسرا بوده است.

سلمانی، مهم‌ترین کارگاه برگزارشده در فرهنگسرای اشراق را «پاتوق نوجوانان» برشمرد و در توضیح آن چنین اظهار کرد: این پاتوق در سال گذشته و با گروه‌بندی نوجوانان دختر و پسر در گروه سنی ۱۱ تا ۱۸ سال راه‌اندازی شد، امسال نیز این پاتوق به‌صورت ویژه برای دختران برگزار شد. در پاتوق نوجوانان کارشناسان کارآفرین و روانشناسان با نوجوانان ارتباط می‌گیرند و مهارت‌های مهم زندگی در قالب کارگاه‌های شاد و همراه با بازی به نوجوانان آموزش داده می‌شود تا آن‌ها هدفمند شده و بیاموزند که چگونه از ساعات کاری خود به‌درستی استفاده کنند.

او به نمایشگاه‌های اجراشده از سوی فرهنگسرای اشراق نیز اشاره کرد و گفت: نمایشگاه عکاسی نجوم، نمایشگاه اناردونه با همکاری با مرکز بانوان باران، نمایشگاه دفاع مقدس و نمایشگاه صنایع‌دستی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز از سوی این فرهنگسرا برگزار شده است.

مدیر فرهنگسرای اشراق شاهین‌شهر یادآوری کرد: برنامه‌های مفرح نیز شامل مسابقه لیوان چینی، فستیوال توپ و حلقه ویژه کودکان، جشن یلدای مادر و کودک (خانواده های دارای فرزندان ۴ تا ۶ سال)، جشن نوروز مادر و کودک و جشن های پایان دوره تابستانه نیز از دیگر فعالیت‌های این مرکز در سال ۱۴۰۲ بوده است.

سلمانی با اشاره به فعالیت های کاوشکده علوم و نجوم فرهنگسرای اشراق، خاطرنشان کرد: اگرچه این کاوشکده قدیمی است و درصدد به‌روزرسانی آن هستیم اما از آذر تا اسفندماه سال گذشته، ۵۰۰ نفر از دانش آموزان مدارس سروش، شهدای ارتش، گل‌های فردا، پروفسور سمیعی، فرشتگان، خورشید نیکان و باغ علم از این کاوشکده بازدید کردند که علاوه بر بازدید، مباحث مرتبط به دروس علوم و ریاضی این دانش آموزان با همراهی مربیان فرهنگسرا در این کاوشکده برای آن‌ها تکرار شد.

او به دوره های تخصصی این فرهنگسرا نیز اشاره کرد و افزود: دوره های آموزشی این مرکز، شامل موسیقی (ویولون، تنبک، دف، سنتور، گیتار، تار و سه‌تار و ارف کودکان)، نقاشی، خوشنویسی، زبان انگلیسی در سه ردۀ کودک و نوجوانان و بزرگسال، شطرنج، نجوم، چرتکه، هوش و علوم، هوش و ریاضی و رباتیک است که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان سال برگزار شد.

مدیر فرهنگسرای اشراق شاهین‌شهر به تعامل نزدیک این مرکز با نهادهای علمی استان و شهرستان اشاره و بیان کرد: این فرهنگسرا ضمن همکاری و برقراری تعامل با دانشگاه اصفهان، دانشگاه‌های صنعتی، مالک اشتر، پیام نور شاهین شهر و دانشگاه آزاد خوراسگان برای برگزاری کارگاه‌ها، وبینارها و شکل‌گیری کمیته علمی همایش‌های برگزار شده، با انجمن‌های نجوم استان اصفهان، خانه ریاضیات اصفهان، شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان دارای فعالیت علمی، بنیاد نخبگان و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران نیز ارتباط مؤثری برقرار کرده و با توجه به اینکه در نظر داریم که باشگاه هوش مصنوعی را در فرهنگسرای اشراق راه‌اندازی کنیم این تعامل ضروری است.

سلمانی با بیان اینکه برگزاری مسابقه و برنامه‌های شاد و مفرح در فضای باز فرهنگسرا از برنامه‌هایی است که در صورت تداوم، در نشاط‌ آفرینی نقش مهمی دارد، تصریح کرد: در سال آتی درصدد هستیم ضمن افزایش برنامه‌های ویژه به‌منظور بزرگداشت شعرای نامدار، جشنواره دستاوردهای علمی را نیز به انجام برسانیم.

انتهای پیام

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false