true
قطبالدین صادقی با بیان اینکه فرهنگ، هویت مردم است و بزرگترین وظیفۀ شهرداریها پاسداشت فرهنگ و هنر شهرهاست، گفت: اقتباس از متون ارزندۀ ایران ضمن غنیکردن تئاتر میتواند جوانان را با گنجینۀ فرهنگی دیرین ایران و با ریشههای هویت ملی آشنا کرده و ظرفیتهای جدی فرهنگی را ارائه کند.
این پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، در حاشیۀ برگزاری کارگاه تئاتر اقتباس که طی دو روز در تماشاخانۀ تخصصی جم شاهینشهر برگزار شد و یکی از رویدادهای ویژۀ پیش از برگزاری جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس شاهینشهر بهشمار میرفت، بیان کرد: از روز نخستِ شکلگیری تاریخ تئاتر، تأثیرپذیرفتنِ مستقیم وغیرمستقیم، جرح و تعدیل و یا تصحیح و تغییر در متون مختلف و ارائۀ نسخهای دیگر از آن به منظور یک نمایش تازه، بهعنوان یک سنت مطرح بوده و همچنان نیز ادامه دارد. در ایران و در دارالفنون نیز اقتباس از متون تئاتر دیالوگیِ نوع غربی وجود داشته و از همانروز نخست از متون مولیر اقتباس شده است؛ یعنی اثر او را گرفته و جنبههای ناخوانایی که با جامعۀ ما منطبق نبوده و مصداقی نداشته را حذف کرده و جنبههای مشترکِ آن با فرهنگ ایرانی را با اندکی جرح و تعدیل تقویت میکردند تا بتوانند به ارتباط سلیسی دست پیدا کنند.
او با بیان اینکه امروز نیز بخشی از تئاتر ایران تئاتر اقتباسی است، ادامه داد: همواره این گرایش وجود داشته که ما باید با سازوکار و دخل و تصرف دوباره، به نسخۀ نمایشی برسیم و این به معنای اقتباس است؛ یعنی جنبههایی از واقعه یا اثر را حذف کرده و جنبههای قابل درک و فهمِ آن را تقویت میکنیم که این رویکرد موجب غنای تئاتر است.
قطبالدین صادقی گفت: در ایران و به دلایل مختلفی ادبیات نمایشی وجود ندارد ولی آثار کلاسیک بسیار ارزنده و غنی ازنوع حماسی، عرفانی، تغزلی و غیره موجود است که سودگرفتن از آنها میتواند تئاتر ما را غنی کرده و جوانان را با گنجینۀ فرهنگی دیرین ایران و با ریشههای هویت ملی آشنا کرده و ظرفیتهای جدی فرهنگی را ارائه کند.
این کارگردان، نویسنده و نمایشنامهنویس با اشاره به گفتاری از «آنتونی گیدِنز» دربارۀ هویت، توضیح داد: برای حفظ هویت و به گفتۀ این جامعهشناس، اولازهمه باید داشتههای خود را دستهبندی کرد، یعنی باید مشخص کرد که چه چیزهایی دارید؟ در گذشته چه کردهاید؟ چه چیزی آفریدهاید؟ از چه تکنیکها و روشهایی استفاده کردهاید؟ و چه محتوایی تولید کردید؟ یعنی باید بدانید صاحبِ چه گذشتهای هستید و در این گذشته چه چیزهایی وجود داشته؟ و لازم است که آنها را شناسایی و دستهبندی کنید.
او که یکی از شخصیتهای اثرگذار در حوزۀ تئاتر و سینمای ایران به شمار میرود، ادامه داد: «گیدِنز» نکتۀ دوم برای حفظ هویت را تولید دانسته است؛ او اشاره کرده که شناساییِ گذشته به تنهایی کافی نیست و باید آن را داده و تولید کنید و تولیداتِ شما در راستای داشتههای گذشته باشد. همچنین سومین و مهمترین موضوع از نگاه این جامعهشناس برای حفظ هویت، تداوم است، به این معنا که تولیدات باید مداومت داشته و پشتسرهم مانند یک جریان سیال و پیوسته انجام شوند.
صادقی با ابراز خرسندی از اینکه مدیریت شهری شاهینشهر بهطور جدی به فرهنگ و هنر ازجمله تئاتر و بهویژه موضوع تئاتر اقتباسی پرداخته و این موضوع نشان میدهد که شاهینشهر درحال دستیافتن به تعریف درستی از مدیریت است، بیان کرد: فرهنگ، هویت مردم است، در همۀ دنیا هویت هر شهر به فرهنگ و هنرِ آن وابسته است و شهرداریها مسئولیت فرهنگ و هنر یک شهر را به عهده دارند. در تمام اروپا و حتی در برخی از کشورهای همسایه، همۀ گالریها، تماشاخانهها، سینماها و دانشکدههای هنری زیرنظر شهرداری و با مسئولیت و هزینۀ این نهاد فعالیت میکنند و وزارت فرهنگ و هنر فقط این موضوع را مهندسی میکند، یعنی این وزارتخانه دست به تولید نمیزند و صاحب تولید و فرهنگ و هنر در همه شهرهای توسعهیافته در دنیا شهرداریها هستند که نهادهای مردمی بوده و بزرگترین وظیفۀ آنها پاسداشت فرهنگ و هنر مردم است.
انتهای پیام
true
true
true
true