×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
حمام گرگاب جایی برای گردشگران شهرستان شاهین شهر و میمه

یکی دیگر از بناها و جاذبه های گردشگری شهرستان شاهین شهر و میمه حمام گرگاب است.

شهر گرگاب از شهرهای شهرستان شاهین شهر و میمه در استان اصفهان و در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز استان می باشد و علت اصلی پیدایش این شهر  وجود آب در لایه های زیرین زمین بوده که از طریق حفر قنات به آن دسترسی پیدا می کنند و این شهر بواسطه وجود قنوات و زمینهای دشتی مستعد ، کشاورزی بوجود آمده و در حال حاضر سه رشته قنات در این شهر وجود دارد.

حمام گرگاب:

این بنا از دو حمام بزرگ و کوچک تشکیل شده که هر یک از این دو حمام مانند دیگر حمام های سنتی شامل دو فضای اصلی سربینه و گرمخانه است هردو به گونه ای طراحی شده اند که گرمخانه ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و از اتلاف حرارت جلوگیری کند. قسمت های مختلف منظم و با قاعده های سنتی است.

ارزش این بنا به خاطر سبک معماری و رعایت اصول معماری حمام جهت حفظ گرما می باشد. سیستم سازه ای این بنا مبنی بر سازه سنتی که در بیشتر حمام های تاریخی ایران از نوع سازه جهت پوشش استفاده شده یعنی طاق و چشمه آجری و دیوارها و ستون های باربر، که بعضی از قسمت های حمام مانند بینه نقش باربری را چهار ستون سنگی ایفاء می کند و طاق ها بر روی این چهار ستون احداث و چشمه بر روی آن قرار دارد. نوع قوس ها، قوس های جناغی است که کامل ترین نوع قوس از نظر ساختاری و مقاومت سازه ای در آثار تاریخی می باشد.

هم اکنون در این بنا کارگاه ترویج صنایع دستی قرار دارد که فضایی دل انگیز را برای بینندگان فراهم کرده است.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false