×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
برگزاری نخستین گردهمایی فعالان فضای مجازی و رسانه در شاهین شهر

مجتبی رضوانی معاون قضایی دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه در این مراسم گفت: اسفندماه امسال واقعه مهم انتخابات مجلس شورای اسلامی کشور رقم خواهد خورد و متعاقبا فعالیت‌های چشمگیر انتخاباتی در فضای مجازی و واقعی روی می‌دهد.

وی با اشاره به دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی و اهداف آن افزود: فضای مجازی فرصتی برای ایجاد شور انتخاباتی ، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات ، مقابله با تخریب و شایعه افکنی نامزدهای انتخابات است و دستورالعمل‌های شورای عالی فضای مجازی برای مقابله با سوء استفاده از این بستر است.

معاون قضایی دادگستری شهرستان ادامه داد: براساس ماده ۲ قانون مدنی تمام قوانین جامعه پس از گذشت ۱۵ روز از انتشار آنان در روزنامه‌های رسمی لازم الاجراست و براساس ماده ۱۵۵ قانون مجازات اسلامی جهل به قانون رافع مسؤولیت کیفری نیست.

رضوانی ، با اشاره به تشکیل ستاد پیشگیری  از جرایم انتخابات شهرستان با حضور رئیس دادگستری ، دادستان ، فرماندار و دیگر اعضا گفت: در راستای برگزاری انتخابات سالم ، تعامل و هماهنگی دستگاه قضا و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی لازم است.

وی اظهار داشت: تعیین برنامه‌های پیشگیرانه جرائم انتخاباتی ، توجیه ، ارشاد احزاب ، تشکل ها و ستادهای انتخاباتی حقیقی و حقوقی ، اطلاع رسانی جرایم انتخاباتی یا مجازات‌های قانونی انتخاباتی در رسانه‌های جمعی در راستای ارتقاء کیفی اطلاع رسانی و آگاهی عمومی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از بروز جرایم فضای مجازی و حقیقی از وظایف این ستاد است.

سروان مسعود سلطانیان کارشناس پلیس فتا ، بر لزوم فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده از فضای مجازی تاکید کرد و گفت: در کشورهای غربی ابتدا بستر فرهنگی استفاده از یک تکنولوژی ایجاد می‌شود ، سپس تکنولوژی در اختیار مردم قرار می گیرد ، اما متأسفانه در کشور ما ابتدا تکنولوژی وارد و در نهایت ضرورت فرهنگسازی در مورد آن احساس می‌شود.

وی ادامه داد: بنا بر دستور مقام معظم رهبری ، پلیس فتا برای رسیدگی بر فضای مجازی با دو رویکرد مبارزه با جرایم سایبری و پیشگیری از بروز جرایم سایبر راه اندازی شد.

سلطانیان افزود: تعداد کاربران فضای مجازی ۳۵ درصد جمعیت است و اکثر آن را جوانان تشکیل می دهند که بیشترین بازه سنی استفاده کنندگان نه سال تا سی و شش سال است.
وی ادامه داد: چند رسانه‌ای بودن فضای مجازی و امکان تعامل با افراد متعدد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر محبوبیت و جذابیت این فضا افزوده است ، از سوی دیگر شخصیت‌های حقیقی فضای مجازی برای سایر کاربران غیر قابل شناسایی است که یک آسیب است زیرا ۶۰ تا ۷۰ درصد کاربران بسیار فعال فضای مجازی با هویتی مخفی و متفاوت با هویت حقیقی خود به فعالیت مشغول اند.

سروان سلطانیان اظهار داشت : فعالان مجازی و اصحاب رسانه تعامل خود را با پلیس فتا افزایش دهند و بر عدم صدور دستوررالعمل تبلیغات انتخاباتی توجه کنند و با انتشار محتوا از منابع معتبر از برجسته کردن جریان‌سیاسی خاص و تشویش اذهان عمومی جدا خودداری کنند.

شاه‌پیری کارشناس سواد رسانه ای و فضای مجازی هم در این گردهمایی گفت: فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی ارزش آفرینی کنند و از پررنگ و برجسته کردن محدودیت ‌ها چشم بپوشند.

وی همه فعالان مجازی و اصحاب رسانه را به فراگیری سواد رسانه‌ای توصیه کرد و افزود: سواد رسانه‌ای محدود به عکس و انتخاب کپشن متناسب با آن نیست ، بلکه برای جریان سازی و ایفای نقش در فضای مجازی باید توانایی تولید محتوای خوب را داشته باشند.

مجید شریفی فرد کارشناس سواد رسانه ای و فضای مجازی نیز در این گرهمایی ، سواد رسانه‌ای را یکی از ۶ سواد مطرح دنیا دانست و گفت : در جوامع امروزی اکثریت جامعه درگیر استفاده از رسانه‌ها هستند و چگونگی بهره‌مندی و مدیریت استفاده از آنها حائز اهمیت است.

وی افزود: اطلاعات و آگاهی فرزندان و نسل جوان از فضای مجازی و رسانه بیش از والدین خود است و همین امر باعث شکاف بین نسلی شده و ضرورت سواد رسانه‌ای در چنین شرایطی به وضوح قابل شناسایی است.

شریفی فرد ادامه داد : دانش یا سواد رسانه‌ای زمانی اطلاق می شود که کاربران فضای مجازی و رسانه بتوانند بیشترین بهره‌مندی از این فضا را داشته و کمترین آسیبی به آنان وارد شود.

شریفی فرد با بیان اینکه پدیده “فرامتنی” به معنای برداشت آزاد مخاطبان از هر پست است ، گفت: در صورت فقدان پیش‌بینی از تاثیر فرامتنی پست ، باعث بروز حاشیه و سوءتفاهم می‌شود ، در فضای مجازی میزان نفوذ و شهرت کاربر منتشر کننده محتوا و مطلب در میزان بازخورد ، چرخش و انتشار آن پست مؤثر است.

این کارشناس سواد رسانه‌ای با اشاره بر مدیریت زمان و میزان مصرف از رسانه ، افزود: فضای مجازی ماهیتی بی در و دروازه دارد و میزان مصرف از آن باید بر اساس قانون ما باشد ، به نحوی که هر کاربر زمانی برای خلوت با خدا ، ارتباط با نزدیکان و رسیدگی به امور شخصی خود داشته باشد.

شریفی فرد بر شناخت تکنیک‌های رسانه‌ای تأکید و خاطر نشان کرد: آنچه از رسانه‌های مدرن از هر ابزاری به دست مخاطبان می رسد فاقد صداقت و سادگی ارتباط رو در رو است ، هر صاحب رسانه‌ای پیام خود را به نحوی بازنمایی می کند که استفاده کننده یا کاربران رسانه آن‌چه را که او می خواهد ببیند و درک کنند.

وی تصریح کرد: شناخت تکنیک‌های رسانه‌ای باعث می شود مخاطبان با محتوای پیام رسانه عالمانه‌تر و هوشیارتر برخورد کند.

شریفی فرد شناخت تکنیک های رسانه‌ای برای نوجوانان را لازم دانست و ادامه داد: شناخت انواع تکنیک‌های رسانه‌ای مانند همنشینی ، برجسته سازی و سایر تکنیک‌ها می تواند در جهت دهی و آموزش مفید نوجوانان در استفاده از رسانه موثر باشند.

لازم به ذکر است این گردهمایی برای نخستین بار و به همت فرمانداری های شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار ، دادگستری ، فرماندهی انتظامی ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین شهر با حضور ۱۳۰ نفر از خبرنگاران ، روابط عمومی های ادارات ، فعالان فضای مجازی و رسانه ، مدیران کانال ها ، گروه ها و صفحه های شبکه های اجتماعی برگزار شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false