×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شب تئاتر شاهین شهر با استاد رضا کشانی

همزمان با هفته فرهنگی شاهین شهر و در ویژه‌برنامه «شب تئاتر»، ضمن تجلیل از رضا کشانی، پیشکسوت نمایش این شهر، تاریخ تئاتر شاهین شهر مرور شد.

شب تئاتر شاهین شهر باحضور جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر شاهین شهر باحضور سعید ابریشمی راد شهردار، علی صالحی رئیس شورای اسلامی شهرستان، فاطمه باستانی و گل جهان شکرزاده اعضای شورای اسلامی شهر و حسن اکلیلی هنرمند مطرح کشوری در سالن سینمای تالار شیخ بهایی برگزار شد.

در ابتدای این ویژه‌برنامه که شنبه (۱۳ آبان‌ماه) و به مناسبت هفته فرهنگی شاهین شهر در سالن سینما تالار شیخ بهایی شاهین شهر برگزار شد، رادمهر کشانی، از بازیگران و کارگردانان نمایش شاهین شهر، گفت: اولین تئاتر رسمی اجراشده در شاهین شهر نمایش «اسکاپن» اثر مولیر بود که پوستر رسمی داشت. گروهی از هنرمندان در کنار هم جمع شدند و با تشکیل گروه تئاتر اداره ارشاد اسلامی شاهین شهر، اولین سالن تئاتر شاهین شهر را تأسیس کردند.

او سپس از رضا کشانی پرسید که دلایل انتخاب نمایشنامه «اسکاپن» برای نخستین اجرای او چه بود؟

رضا کشانی پاسخ داد: شرایط جنگ تحمیلی که در کشور حاکم بود ما را بر آن داشت که به جای یک تراژدی، یک نمایش کمدی را انتخاب کنیم. تمرینات ما در یک مدرسه در اصفهان انجام شد و با آماده شدن سالن شهرداری شاهین شهر، نمایش«اسکاپن» در آبان‌ماه سال ۱۳۶۳ با حضور همه مسؤولین شهر روی صحنه رفت.

در ادامه ویژه‌برنامه «شب تئاتر» عباس کیهان‌پور، از پیشکسوتان تئاتر شاهین شهر، به اجرای بخشی از نمایش «اسکاپن» پرداخت. 

رادمهر کشانی سپس به نمایش «محاق، مرگ در پاییز» که یکی از آثار اکبر رادی است، اشاره کرد و گفت: جالب است که ابتدا نمایشی از مولیر در شاهین شهر اجرا شد و چندسال بعد نمایشی ایرانی در فضای شمال کشور اما در شاهین شهر به روی صحنه رفت! چرا استاد؟

رضا کشانی پاسخ داد: نمایش محاق، مرگ در پاییز سعی می کرد آینده بهتری را برای شخصیت زن و مرد در نمایشنامه را به تصویر بکشد، تصاویری زیبا از عشق و زندگی، شکست ها و پیروزی ها، برای رسیدن به آینده ای بهتر. و به این ترتیب این نمایشنامه جهت اجرا در شاهین شهر انتخاب شد.

در ادامه رادمهر کشانی بیان کرد: از دیرباز اقوام مختلف ایرانی در شاهین شهر به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و این موضوع در هنر نمایش این شهر وجود داشته است. اقوام مختلف در یک گروه نمایش نیز حضور داشتند و حتی نمایش‌های اجراشده نیز متناسب با فرهنگ اقوام مختلف بوده است و یکی از دلایل جان‌دار بودن همیشگی تئاتر شاهین شهر همین موضوع است.

در این لحظه، علیرضا بدری، از پیشکسوتان تئاتر شاهین شهر، بخشی از نمایش «محاق، مرگ در پاییز» اثر اکبر رادی و به کارگردانی رضا کشانی اجرا کرد.

سپس رادمهر کشانی به حضور مسؤولین و مردم در کنار یکدیگر اشاره کرد و گفت: وقتی قرار بود نمایش «اسکاپن» برای اولین‌بار به روی صحنه رود، استاد کشانی به عنوان سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه ای با مسؤولان شهر برگزار می کند و به موضوع افتتاح سالن و اجرای نمایش اشاره می کند و امام جمعه وقت در نماز جمعه اعلام می کند که همه بعدازظهر به دیدن نمایش بروند. این موضوع نشان دهنده رشد فرهنگی در شاهین شهر است که همواره وجود داشته و همچنان هم هست و امیدوارم در آینده نیز چنان باشد.

در ادامه این برنامه استاد جمشید ترکیان، از پیشکسوتان تئاتر شاهین شهر به روی صحنه رفت و بخشی از نمایش «بازپرس وارد می‌شود» اثر جی‌بی پریستلی و به کارگردانی رضا کشانی را اجرا کرد.

سپس رادمهر کشانی توضیح داد: نمایش «بازپرس وارد می‌شود» به سفارش ذوب آهن اجرا شد. این نهاد اجرای این نمایش را به استاد رضا کشانی سفارش داد که در شاهین شهر و اصفهان برای پرسنل ذوب آهن به روی صحنه رفت.

رضا کشانی درباره این اتفاق گفت: ذوب آهن پیشنهاد نمایشی را براساس یکی از نمایشنامه‌های ارزشمند سفارش داد و همه هزینه‌ها حتی محل تمرین در فولادشهر  را فراهم کرد. درنهایت این نمایش برای پرسنل ذوب آهن و همچنین برای پرسنل دانشگاه مالک اشتر نیز به روی صحنه رفت.

در ادامه ویژه‌برنامه «شب تئاتر» رضا کشانی درباره اجرای نمایش «مرغ دریایی» اثر آنتوان چخوف توضیح داد: حتی وقتی نمایش خارجی کار می‌کنیم آن نمایش باید با شرایط و زمانۀ سرزمین ما هم‌خوان باشد یعنی به درد بیننده بخورد، به همین دلیل هر نمایشنامه‌ای باید زنده باشد و تماشاگر بتواند شرایط محیط خود را با آن وفق دهد.

رادمهر کشانی نیز تأکید کرد: مباحث مطرح شده در ویژه‌برنامه «شب تئاتر» می‌تواند تاریخ شفاهی شاهین شهر باشد.

در ادامه این برنامه، اکبر کشانی از پیشکسوتان تئاتر شاهین شهر، به اجرای بخشی از نمایش «آهسته با گل سرخ» اثر اکبر رادی و به کارگردانی رضا کشانی پرداخت. 

سپس رادمهر کشانی توضیح داد: نمایش «آهسته با گل سرخ» با تأسیس تالار شیخ بهایی اجرا شد و در آن سال آثار فاخری در این تالار به روی صحنه رفت.

او با بیان اینکه تهیه تاریخ تئاتر شاهین شهر از ابتدا تا امروز یکی از برنامه‌هایی است که باید در آینده اجرا شود، به این موضوع اشاره کرد که رضا کشانی بعد از نمایش «آهسته با گل سرخ» نمایشی را در شاهین شهر اجرا نکرد.

رضا کشانی نیز دراین‌باره گفت: بعد از اجرای این نمایش شرایط به‌گونه‌ای بود که امکان اجرا در شاهین شهر وجود نداشت.

رادمهر کشانی نیز ادامه داد: در آن زمان به دلیل برخی تصمیم‌ها تالار شیخ بهایی به بخش خصوصی واگذار و عملاً به فضایی تجاری تبدیل شد و هنرمندان تمایلی به فعالیت در این فضا نداشتند.

وی سپس به انتقال آموزشگاه بازیگری رضا کشانی از اصفهان به شاهین شهر اشاره کرد که رضا کشانی پاسخ داد: آموزشگاه هنرهای نمایشی پژوهش اولین آموزشگاه تئاتر در اصفهان بود که سال ۷۶ تأسیس شد، اما من همیشه علاقه داشتم که این آموزشگاه را در شهر خودم یعنی شاهین شهر اداره کنم و به همین دلیل به شاهین شهر بازگشتم تا هنرمندان بیشتری را آموزش دهم.

رادمهر کشانی سپس گفت: استاد رضا کشانی در این سال‌ها تلاش بسیاری را نیز در زمینه مکتب هنر تئاتر کمدی اصفهان انجام داد که شاکله اصلی آن هنرمندان تئاتر شاهین شهر بودند و امیدواریم پایگاه مکتب تئاتر کمدی را در شاهین شهر راه‌اندازی کنیم.

لازم به ذکر است، در انتهای ویژه‌برنامه «شب تئاتر» از پیشکسوتان تئاتر شاهین شهر با حضور مسؤولان حاضر تقدیر شد.

انتهای پیام

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false