×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
برگزاری نمایشگاه مد و لباس ایرانی به مناسبت یلدا

نمایشگاهی با عنوان «مد و لباس ایرانی نوبانو» به مناسبت آیین شب ‌یلدا در نگارخانه آفتاب ساختمان نگارستان شاهین‌شهر برگزارشده است.

گل‌جهان شکرزاده، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شاهین‌شهر گفت: خاصیت برگزاری نمایشگاه‌ مد و لباس ایرانی علاوه بر اینکه نشاط و پویایی در شهر را تقویت می‌کند، این است که اولاً برگزارکننده آن یک بانوی کارآفرین است و از سویی دیگر پرداختن به موضوع هویت‌بخشی در این نمایشگاه یکی از دغدغه‌های مهم فرهنگی است.

شکرزاده ادامه داد: درحالی‌که در دنیای مدرن امروز، بیشترین توجهات به سمت تولیدات انبوه است و استفاده از داشته‌های فرهنگی و هنری از زیست روزمره مردم خارج شده، اما این نمایشگاه، صنعتی را نمایان می‌کند که برآمده از هویتی ایرانی است.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر این است که در تولید آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه از الیاف طبیعی استفاده شده‌ که در این خصوص به موضوع زیست پایدار توجه شده و با هدف احیای نقوش ایرانی، از این طرح‌ها و نقش‌ها استفاده‌شده است. همه این مباحث از دیدگاه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شاهین شهر از جایگاه مهمی برخوردار است و قاعدتاً چنین نمایشگاه هایی مورد تأیید و حمایت ما خواهدبود، چراکه به لحاظ فرهنگی، هویتی و محیط زیست و همچنین به لحاظ توجه به مباحث کارآفرینی، به شهر و شهروندان کمک جدی خواهدکرد.

ستاره منوچهری، برگزارکنندۀ نمایشگاه مد و لباس ایرانی و صاحب برند نوبانو نیز در این باره گفت: نمایشگاه مد و لباس ایرانی با حضور سید محمدرضا کاظمی طباء فرماندار، سعید ابریشمی راد شهردار، نوید توکلی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدرسول هاشمیان رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری به مناسبت شب یلدا در نگارخانه آفتاب افتتاح شد،

وی با بیان اینکه هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه مد و لباس ایرانی به رویدادهای دیگری نیز پرداخته‌شده است، اظهار کرد: در کنار نمایشگاه و در ادامه سلسله برنامه‌های شب‌های هنر با عنوان شب نقاشی، روز دوشنبه ۲۷ آذرماه ورکشاپ نقاشی با موضوع یلدا توسط هنرجویان نقاشی فرهنگسرای دانش و خلاقیت برگزار شد.

منوچهری اضافه کرد: دو کارگاه نیز در کنار نمایشگاه مد و لباس ایرانی به مناسبت شب یلدا در حال برگزاری است که یکی از کارگاه‌ها نقاشی روی پارچه و دیگری نیز کارگاه چاپ دستی است و مراجعه‌کنندگانی که از نمایشگاه مد و لباس ایرانی بازدید می‌کنند در این دو کارگاه نیز این دو هنر را به‌صورت دستی تجربه خواهند کرد.

وی تأکید کرد: یکی از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه مد و لباس ایرانی و کارگاه‌های تعریف‌شده در کنار آن، مهارت افزایی و سوق دادن جوانان و نوجوانان به سمت تولید و کارآفرینی است.

برگزارکننده نمایشگاه مد و لباس ایرانی با اشاره به اینکه صنعت مُد، از صنایع آلوده‌کننده محیط‌زیست است، اظهار کرد: یکی از رویکردهایی که مدت‌هاست در دنیای مُد مطالعه می‌شود ولی در ایران کمتر به آن پرداخته‌شده موضوعی به نام «مُد پایدار» یا «مُد سبز» و یا «مُد آهسته» و درواقع slow fashion در مقایسه با fast fashion است.

او ادامه داد: مد پایدار، دارای ویژگی‌هایی است که آن را از روند زودگذر مدهایی که در دنیا می‌بینیم متمایز می‌کند. همان‌طورکه می دانید هر سه ماه یک‌بار و یا کمتر، ترندهای جدیدی باب می‌شود و مدل‌های جدیدی با سرعت بسیار بالا و با کمترین هزینۀ پرداخت به کارگر، تولید و به بازار کار وارد می‌شوند که خیلی سریع نیز به زباله تبدیل می‌شوند، چراکه تاریخ‌مصرف دارد؛ درحالی‌که در مد پایدار کاملاً خلاف این موضوع عمل می‌شود.

منوچهری درباره مد پایدار چنین توضیح داد: اولین گزینه‌ای که در مد پایدار مطرح می‌شود جنس پارچه‌های مورداستفاده است که تماماً از الیاف طبیعی و دوستدار محیط و قابل بازگشت به طبیعت شامل پشم یا ابریشم طبیعی و در صدر آن‌ها پارچه‌های کتان و پنبه‌ای هستند. از طرفی این پارچه‌ها با پوست بدن انسان سازگار هستند و کمترین آسیب به پوست را درپی خواهند داشت؛ ضمن اینکه در این لباس‌ها پوست به‌راحتی تنفس می‌کند.

صاحب برند نوبانو اضافه کرد: علم ثابت کرده که اشیاء حتی در کنار موجودات زنده دارای سطحی از ارتعاش هستند که این سطح در پارچه‌های طبیعی بسیار بالاست و باعث بالا بردن روحیه و انرژی می‌شود.

او با اشاره به واژۀ مد سبز گفت: وقتی موضوع مد سبز مطرح می‌شود درواقع همان بحث پاک بودن محیط‌زیست در اثر استفاده از این لباس‌ها و عدم آسیب رساندن به انسان است. ضمن اینکه واژۀ fast fashion نیز به تولیدات سریع و انبوه اشاره دارد که به‌سرعت نیز از مد افتاده و ما را مجبور به خرید مداوم می‌کند تا از صنعت مد و موجی که در جامعه به راه افتاده جا نمانیم، درواقع مخاطب را به خرید بیشتر، تشویق کرده و در کنار آن نیز زباله بیشتری تولید می‌شود. درحالی‌که در مد آهسته یا slow fashion علاوه بر اینکه از پارچه‌های حاصل از الیاف طبیعی استفاده می‌کنیم مدل طراحی‌ها نیز به شکلی است که همیشه زیباست چراکه در تولید این لباس‌ها از هنرهای دستی مانند چاپ دستی، پارچه‌های دستبافت و سوزن‌دوزی‌های با دست استفاده می‌شود.

منوچهری افزود: حتی هنرهای دستی روی لباس‌های قدیمی می‌تواند جداشده و مجدداً در جریان تولید لباس استفاده شود که این اقدام به‌نوعی با تکرار چرخه تولید و ارزش‌افزوده همراه است.

منوچهری گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های مد پایدار این است که با حداقل دورریز پارچه در کارگاه همراه است، یعنی حتی از اضافات پارچه‌ها نیز در مواردی مانند چهل‌تکه دوزی استفاده می‌شود که مجدداً به لباسی تبدیل می‌شود که بسیار ارزشمندتر از لباسی است که با پارچه معمولی تولید می‌شود، چراکه تولید آن با زحمت بیشتر همراه است. ویژگی دیگر در تولیدات بر پایه مد پایدار این است که بسته‌بندی آن‌ها نیز باید سازگار با محیط باشد، ازاین‌رو بسته‌بندی‌ها یا کاغذی و یا پارچه‌ای است و از این نظر به دلیل مراقبت از محیط‌زیست و جلوگیری از آسیب به آن دارای اهمیت‌ است.

منوچهری بیان کرد: متأسفانه برخی جوانان، تحت تأثیر فرهنگ غرب قرارگرفته‌اند و به‌نوعی از تولیدات ایرانی فراری اند اما در برند نوبانو سعی شده که با در نظر گرفتن ترند روز ازنظر شکل کلی لباس‌ها، سبک و ردپای ایرانی بودن نیز به آثار داده شود تا نسل جوان تنوع‌طلب و متنوع‌پوش امروزی بتواند آن لباس را دوست داشته باشد و برای او جذاب باشد؛ درعین‌حال نیز نقش‌مایه‌های ایرانی که دارای اصالت هستند حفظ شوند. من در آثار خود از تمام نقوشی که در هنرهای مختلف ایرانی وجود دارد مانند گچ‌بری‌های معماری، هنرهای سنتی، تذهیب، نقوش فرش و گلیم و حتی فرم‌های معماری نیز برای نقش‌اندازی روی پارچه‌ها استفاده می‌کنم.
گفتنی است، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه مد و لباس ایرانی می‌توانند تا پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه، صبح‌ از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعدازظهر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به نگارخانه آفتاب، واقع در شاهین‌شهر، میدان فاطمیه، ساختمان نگارستان مراجعه کنند. همچنین ورکشاپ چاپ دستی و نقاشی روی پارچه نیز تا پایان روز نمایشگاه برقرار خواهد بود.

انتهای پیام

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false