- صفحه اصلی
- درباره ما
- معرفی مراکز
- تالار شیخ بهایی
- فرهنگسرای اشراق
- فرهنگسرای خانواده
- فرهنگسرای شهروند
- ورزشگاه تختی
- ورزشگاه گلدیس
- ورزشخانه ذوالفقار
- فرهنگسرای گلدیس
- فرهنگسرای پردیس
- ورزشگاه شهدای حاجی آباد
- فرهنگسرای شهریار(مجموعه فرهنگی جام جم)
- کتابخانه نگارستان
- ورزشگاه پوریای ولی
- ورزشگاه انقلاب
- ورزشگاه مهر
- فرهنگسرای هنر
- فرهنگسرای دانش و خلاقیت
true

سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی آیت الله خامنهای ۱۴ بهمن با حضور مدعوین ملی و میهمانان استانی و مسئولان شهرستان و عموم شهروندان در تالار شیخ بهایی برگزار شد.
سعید ابریشمیراد ، شهردار شاهینشهر در این همایش با اشاره به حلقههای مغفول در رشد و اعتلای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهر، اظهار کرد: مدیریت شهری به دنبال ایجاد برندینگ برای شاهین شهر است و فلسفه سیاسی انقلاب میتواند یکی از شاخصترین برندهای فرهنگی در این شهر باشد.
وی با بیان اینکه تبیین اهداف انقلاب اسلامی در درک اندیشه و روح انقلاب از اهمیت ویژهای برخوردار است، خاطرنشانکرد: اگر وقایع نگاری مستند و اصیل از انقلاب اسلامی و رشادتهای دلیر مردان و زنان آن برهه از زمان نشود، همانند سایر تاریخ گذشتگان که دستخوش تحریف شدهاند محکوم به نسیان و فراموشی خواهد بود.
شهردار شاهینشهر ادامه داد: برگزاری همایش فلسفه سیاسی انقلاب منجر به درک صحیح از مبانی اسلام و ایدئولوژی انقلاب اسلامی مبنی بر اصول اسلام میشود و کارگزاران کارآمد برای اداره کشور و جامعه را تربیت میکند.
حجت الاسلام قاسم هاشمی امام جمعه شاهینشهر نیز در این همایش ، بیانیه گام دوم را مانیفستی بر پایه اصول نظامسازی و تمدن سازی برای جامعه اسلامی در راستای حرکت در مسیر بایدها دانست و خاطرنشان کرد: روزگارانی جهاد در راه خدا، در دست گرفتن اسلحه و جنگیدن در جبهههای حق علیه باطل بود، اما امروزه جهاد همان تبیین است که به واسطه آن، امواج مسموم رسانهای دشمنان خنثی میشود.
وی با اشاره به تحریف و عناد دشمنان برای نادیده انگاری دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی، افزود: اگر ملت ایران بر اهمیت و حکمت فلسفی و ضرورت وجود انقلاب اسلامی آگاه شوند، در تداوم و پشتیبانی از آن متزلزل نمیشوند و هرچه تبیین و توضیح فلسفه سیاسی عمیقتر و غنیتر باشد، عزمها برای دفاع از انقلاب جزمتر میشود.
همچنین محسن مهاجرنیا استاد علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به برگزاری اولین دوره همایش فلسفه سیاسی انقلاب با موضوع حکمت متعالیه، اظهار کرد: چیستی فلسفه سیاسی انقلاب مقدم بر معرفتشناسی آن است، زیرا فلسفه سیاسی رویکرد عقلی پیرامون دانش فراگیرانه حیات سیاسی بشر است.
وی افزود: فلسفه سیاسی ادعایی است که عقلانیت بشر بر زیست جهان به منظور حل و ترمیم بحران و شکاف موجود در جامعه بوده و در ایران این مسئله ۲۰۰ سال پیش در شکاف مواجه دنیای مدرن و مدرنیته با تفکر و فلسفه سنتی ایجاد شد.
این استاد علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با مروری بر تاریخ ایران از دوران ناصرالدین شاه و فتحعلی شاه و ضرورت ایجاد فلسفه مشروطهخواهی، تجددگرایی، بازسازی شاهنشاهی، ملیگرایی و … در عرصهها و دوران مختلف، تصریح کرد: پس از شکاف به وجود آمده در دهه ۴۰، امام خمینی(ره) برای برون رفت از مشکلات، بحرانها و شکافهای ایجاد شده با بهرهگیری از زیست شناسی انسان، فلسفه سیاسی اسلام را پیشنهاد کرد که نقطه شروع انقلاب اسلامی بود.
مهاجرنیا یکی از شاخصهای اصلی امام خمینی(ره) را زمان شناسی برشمرد و ادامه داد: تشخیص زمان مناسب برای تعدیل و ترمیم بحرانها و شکاف به وجود آمده و نیز شناسایی مولفههای ثابت و متغیر دینی که انقلاب اسلامی را به سوی زندگی بر مدار اسلام در دوران مدرنیته با ترکیب، تطبیق و فهم نمادها و گزارههای مدرن و درک کامل ظرفیتهای مردمی به سمت انقلاب اسلامی هدایت کرد، از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با اشاره به عبور از انقلاب و آغاز تمدن سازی افزود: در جامعه پردازی و تمدنسازی جمهوری اسلامی، اصول جمهوریت با اسلام تلفیق شد، این در حالی است که مردمسالاری دینی، قانون اساسی و فتوای دینی برای نظامسازی دقیق در قانون اساسی تعبیه و تدوین شده، اما آگاهیها و اطلاعات از آن کم است.
در پایان نیز اسماعیل فخریان، مدیر مجموعه تبیین منطومه فکری رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه عالم محضر تربیت خداوند است، گفت: تنها مکتب و فلسفه سیاسی ماندگاری که بتواند در دنیا میدانی برای تربیت همه مردم جهان بگستراند، بر باورهای دینی استوار است. انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برای هر حرکتی در تربیت انسانها، برنامه و قانون مدون تعریف کرده است.
وی تبدیل انسان به خلیفه الهی را در راستای جامعهسازی و تمدنسازی حائز اهمیت دانست و ادامه داد: در فلسفه سیاسی باید گوگل مپی از جامعه اسلامی طراحی کرده و بر اساس جهانبینی ایدئولوژی آن مشخص شود تا بدانیم هر فرد در جامعه و تمدن اسلامی باید چه وظایفی را برعهده بگیرد و در چه مسیری گام بردارد.
مدیر مجموعه تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب ، حکمرانی دینی و انقلاب اسلامی را بر پایه سه رکن اساسی برشمرد و تصریح کرد: قانون الهی، حکمرانی الهی و مردممحوری سه رکن اساسی در حکمرانی هستند و یکی از مهمترین ارکان در حکمرانی اسلامی قوانین و فتواهای دینی و اسلامی است که به واسطه آن باید ارکان دولتسازی و اصلاح ساختارهای قوانین و حدود الهی در آن اصلاح شود.
فخریان، سپهبد شهید قاسم سلیمانی را الگوی یک رهبر موفق در جامعه اسلامی برشمرد و افزود: رکن دوم در منظومه فکری اسلامی و حکمرانی اسلامی، حکومت دینی است به نحوی که نباید مبنای برنامهریزیها بودجه باشد، بلکه باید با همت، اراده، انگیزه و ایمان کمبود بودجهها را جبران کرد.
true
true
true
true